2TLE19 Teaching and Learning English
- Emnekode2TLE19
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkEngelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Utvikling, tilpasning og vurdering av undervisning
- Kritisk vurdering og bruk av læringsressurser, inkludert digitale ressurser
- Et utvalg bilde- og barnebøker, sanger, barnerim og andre kulturuttrykk
- Vurdering i engelskfaget
- Sentrale styringsdokumenter, læreverk og ressurser for engelskfaget
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om gjeldende læreplan for engelsk, samt andre relevante styrings- og veiledningsdokumenter, og overordnede verdier og prinsipper for utdanningen
- har kunnskap om hvordan man underviser i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- har kunnskap om tilpasset opplæring i engelskfaget
- har kunnskap om vurdering i engelskfaget på trinn 1-7
- har kunnskap om digitale læringsressurser egnet for trinn 1-7
- har kjennskap til engelskspråklige bilde- og barnebøker og andre kulturuttrykk som fremmer interkulturell kompetanse, samt tverrfaglige temaer
- har kjennskap til sentrale teorier om språklæring og flerspråklighet, samt flerspråklighet som ressurs i klasserommet
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig, og være en god språkmodell for elevene
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen
- kan ta i bruk ulike strategier og arbeidsmetoder for å jobbe med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
- kan finne fram til og evaluere tekster som egner seg for elever på 1.-7. trinn
- kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av kultur i engelsktalende land
- kan kritisk vurdere og bruke egnede læringsressurser, også digitale læringsressurser, for å fremme elevenes læringsarbeid
Studenten
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan reflektere over sentrale problemstillinger knyttet til engelsk fagdidaktikk, læreplan og egen praksis
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å fremme elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige og fagdidaktiske kompetanse
Undervisningen går over ett semester og er i stor grad nettbasert med bruk av høgskolens læringsplattform. Periodene mellom samlingene brukes til veiledet arbeid individuelt, parvis og i grupper. Kunnskap og innsikt fra studiet brukes og utvikles allerede under studietiden, gjennom praksisnære arbeidsoppgaver.
- Deltakelse på alle samlingene
- Minst tre skriftlige og/eller muntlige arbeider som er nærmere beskrevet i semesterplanen
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) | 100% |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Nærmere spesifikasjon kommer i semesterplanen. I vurderingen legges det vekt på både innhold og språkferdigheter i engelsk. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet