2SFL51-3 Arbeids- og næringsliv
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen krav
- Den nordiske samfunnsmodellen
- Utviklingen i næringsgrunnlaget og næringslivet i Norge over tid
- Organiseringen av arbeidslivet i Norge
- Personlig økonomi og forbruk
- Entreprenørskap, innovasjon og teknologi
- Samfunnsvitenskapelig metode
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hva som kjennetegner den nordiske samfunnsmodellen
- har kunnskap om grunnleggende forhold som legger premisser for næringslivets struktur og utvikling
- har kunnskap om hvordan arbeidslivet i Norge er organisert
- har kunnskap om hvordan entreprenørskap, innovasjon og teknologi kan påvirke arbeids- og næringslivet
- har kunnskap om hva personlig økonomi og forbruk innebærer
- kan dokumentere grunnleggende kunnskaper i samfunnsvitenskapelig metode
Studenten
- kan reflektere kritisk over den nordiske samfunnsmodellen
- kan identifisere aktuelle utfordringer for norsk næringsliv
- kan forklare hvordan arbeidslivet endrer seg over tid på bakgrunn av innovasjon og ny teknologi
- forstår og kan forklare verdien av flerkulturell kompetanse og et mangfoldig arbeidsliv
- kan identifisere utfordringer knyttet til fremtidig forbruk og bærekraft
- kan utforme og gjennomføre mindre samfunnsvitenskapelige undersøkelser
Studenten
- kan identifisere og forklare hvordan og hvorfor arbeids- og næringslivet i Norge har endret seg over tid
- kan identifisere utfordringer og muligheter for den nordiske samfunnsmodellen
- Forelesninger
- Seminarer
- Arbeidsoppgaver
- Veiledning
- Digital læringsplattform vil bli benyttet
- Prosjektskisse med problemstilling for gruppeprosjekt må være godkjent av faglærer
- Minimum 75 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
Skriftlig rapport fra gruppeprosjekt i form av en samfunnsvitenskapelig undersøkelse som teller 50% av samlet karakter i emnet, etterfulgt av individuell muntlig eksamen som teller 50% av samlet karakter i emnet. Den skriftlige rapporten må være bestått før studentene kan gå opp til muntlig eksamen.
Ved skriftlig gruppeeksamen står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold.
Prestasjonene vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter. Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe | 50% | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet