2SFD16H2 Fagdidaktikk i samfunnsfag II
- Emnekode2SFD16H2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2SFD16H1 - Fagdidaktikk i samfunnsfag I, eller at det tas samtidig.
- bruk av forskning i undervisning og kompetanseheving
- gjennomgående læreplan i samfunnsfagene
- makt og interesser, etikk og valg i samfunnsfagundervisning
- bruk av modeller og digitale verktøy for læring i samfunnsfag
- vurdering i samfunnsfag
- de fem grunnleggende ferdighetene i samfunnsfagene
- kulturell, sosial og økonomisk diversitet i samfunn og klasserom
- mediers makt og påvirkning av samfunn og samfunnsfagene i skolen
- samfunnsfagenes bidrag i å utvikle demokratisk danning og aktive borgere med fokus på de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående samfunnsfagdidaktisk kunnskap om utvalgte emner for relevante trinn
- har bred forståelse for samfunnsfagenes verdigrunnlag slik det kommer frem gjennom relevant forskningslitteratur
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for samfunnsfagopplæring i minst et annet OECD-land
- har spesialisert innsikt i et utvalg læringsstrategier og arbeidsmetoder i samfunnsfagene og kan bruke de på ulike læringsarenaer
- kan gjennomføre etisk bevisst undervisning om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
- innehar bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et konkret læringsforløp i samfunnsfagene og analysere det i lys av oppdatert internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid og egen praksiserfaring
- kan utvikle og beskrive kjennetegn på kompetanse i samfunnsfagene, og anvende dette i en tilpasset og systematisk læringsprogresjon for elevene
- vurdering i samfunnsfagene
Studenten
- kan bruke erfaring og nyere forskning for å identifisere og utvikle strategier for videreutvikling av egen samfunnsfagdidaktisk kompetanse
- kan samarbeide med ulike aktører i samfunnet som er relevante for samfunnsfagene i skolen
- innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
- kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
- dialogiske forelesninger i klasserommet og omvendt undervisning
- ekskursjoner og bruk av lokalmiljøet i undervisningen
- gruppearbeid og selvstudium
- veiledning og hverandrevurdering
- digitale læringsverktøy
- bruk av digitale læringsplattformer
- kreative og utforskende arbeidsformer
- fire ulike mikroarbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart.
- 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
- Tre dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet