2PROD101A Produksjon

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Sentrale tema:

  • design dokumenter som for eksempel art bible, style guide
  • ideutvikling og finne inspirasjonskilder
  • opprettholde en prosjektside på internett og holde den oppdatert gjennom hele produksjonen
  • spilltesting
  • gantt skjema og evt. andre organisatoriske hjelpemidler
  • wireframes, blokking av animasjon og GUI testing
  • lage digital kunst, animasjon, lyd til en dataspillproduksjon
  • historisk utviklinger innen dataspill
  • tverrfaglig utvikling av et prosjekt

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om de ulike faser i et prosjekt fra pre-produksjon, produksjon, til postproduksjon
  • har kjennskap til spilldesign, utvikling og testing av et dataspill
  • har kjennskap til historiske referanser i spillbransjen
  • har kunnskap om hvordan man finner inspirasjonskilder og bruker det i sitt eget arbeid
  • har kjennskap til hvordan man utvikler et gjennomgående design som kulminerer i et dataspill eller interaktivt produkt
  • har kunnskap om og kan gjennomføre en analyse om et interaktivt produkt (spill, crossmedia, o.l.)
  • har kunnskap om historiefortelling i dataspill
Ferdigheter

Studenten

  • kan jobbe i tverrfaglige team
  • kan skrive en analytisk akademisk tekst
  • har forståelse for ulike prosjektstyringsmetoder og prosesser
  • kan bruke enkel og effektiv digital kunst og lyd i en produksjon
  • kan begrense produksjonen til de mest nødvendige funksjoner og ha fokus på UX
  • kan gjennomføre First playable, brukerteste produktet og ta det videre til endelig versjon som en Gold Master
  • kan arbeidsprosessen mellom et 3D-utviklingsprogram og en spillmotor
  • kan definere de viktigste historiske milepælene til dataspillutvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne, vurdere og henvise til inspirasjonskilder fra spill og filmbransjen
  • kan bruke kildereferanser aktivt i sitt eget arbeid
  • kan planlegge et dataspillprosjekt i en tverrfaglig arbeidsgruppe
  • kan begrunne faglige valg i utviklingsprosessen
  • kan formidle produktideer i en pitch-presentasjon
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • 2-4 gruppebaserte oppgavebesvarelser
  • deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen

Obligatoriske arbeidskrav som er bestått er kun gyldig i 12 måneder. Studenter som ønsker å ta opp eksamener etter 12 måneder, må bestå de obligatoriske arbeidskravene på nytt ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Vurdering
  • 1 individuell mappeoppgave som teller 60% av endelig karakter
  • 1 gruppeoppgave som teller 40% av endelig karakter

Ved gruppeeksamen står alle deltagere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen. Det forutsettes at alle deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
60
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe
40
Ved gruppeeksamen står alle deltagere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/produktet/prestasjonen.
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen