2PRLU30-2 Kvalitative metoder med vekt på intervju og aksjonsforskning

    • Emnekode
      2PRLU30-2
    • Studiepoeng
      4
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Kvalitative metoders særpreg og utfordringer
  • Vitenskapsteoretisk  plattform
  • Forskningssynteser i kvalitativ  forskning
  • Forskningsetiske problemstillinger
  • Vurdere kvalitetskriter I kvalitativ forskning
  • Dypdykk i kvalitative intervju og aksjonsforskning – design og analyse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
  • har avansert kunnskap om sentrale problemstillinger innenfor kvalitative forskningsmetoder med vekt på intervju og aksjonsforskning og kan diskutere bruken av metodene i utdanningsvitenskaplig forskning
  • har innsikt i hvordan kvalitativ forskning kan syntetiseres og kan diskutere hva som menes med et vitenskapelig grunnlag
Ferdigheter
  • kan vurdere og kritisk analysere forskningsdesign, forskningsetiske problemstillinger, analysemetoder og framstilling av resultater i kvalitativ forskning
Generell kompetanse
  • fagområdet
  • kan diskutere metodiske problemstillinger i eget avhandlingsarbeid i lys av emneinnholdet
Arbeids- og undervisningsformer

Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur og aktiv involvering på seminarene.

Obligatoriske aktiviteter
  • Presentere metodiske problemstillinger i eget avhandlingsarbeid muntlig og diskutere i gruppen. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent
  • Muntlig presentasjon i samarbeid om analyse av en vitenskapelig artikkel basert på kvalitativ metode. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent
  • Deltakelse på minst tre av fire seminar. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Eksamen
  • Individuelt skriftlig essay om en avgrenset metodisk problemstilling, omfang ca 2500-3000 ord. Essayets tema skal ta utgangspunkt i pensum og kan suppleres med selvvalgt litteratur. Vurderes som bestått eller ikke bestått.
Emnenavn på engelsk: 
Qualitative methods with an emphasis on interview and action research
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag
Emnenivå
Doktorgrads nivå (900-FU)