2PRLU30-2 Kvalitative metoder med vekt på intervju og aksjonsforskning
- Emnekode2PRLU30-2
- Studiepoeng4
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Kvalitative metoders særpreg og utfordringer
- Vitenskapsteoretisk plattform
- Forskningssynteser i kvalitativ forskning
- Forskningsetiske problemstillinger
- Vurdere kvalitetskriter I kvalitativ forskning
- Dypdykk i kvalitative intervju og aksjonsforskning – design og analyse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har avansert kunnskap om sentrale problemstillinger innenfor kvalitative forskningsmetoder med vekt på intervju og aksjonsforskning og kan diskutere bruken av metodene i utdanningsvitenskaplig forskning
- har innsikt i hvordan kvalitativ forskning kan syntetiseres og kan diskutere hva som menes med et vitenskapelig grunnlag
- kan vurdere og kritisk analysere forskningsdesign, forskningsetiske problemstillinger, analysemetoder og framstilling av resultater i kvalitativ forskning
- fagområdet
- kan diskutere metodiske problemstillinger i eget avhandlingsarbeid i lys av emneinnholdet
Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur og aktiv involvering på seminarene.
- Presentere metodiske problemstillinger i eget avhandlingsarbeid muntlig og diskutere i gruppen. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent
- Muntlig presentasjon i samarbeid om analyse av en vitenskapelig artikkel basert på kvalitativ metode. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent
- Deltakelse på minst tre av fire seminar. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
- Individuelt skriftlig essay om en avgrenset metodisk problemstilling, omfang ca 2500-3000 ord. Essayets tema skal ta utgangspunkt i pensum og kan suppleres med selvvalgt litteratur. Vurderes som bestått eller ikke bestått.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet