2PRLU30-1 Forskningsmetoder i profesjonsrettede lærerutdanningsfag
- Emnekode2PRLU30-1
- Studiepoeng6
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Kvalitative og kvantitative metoders særpreg og utfordringer med vekt på deres anvendelse i utdanningsvitenskapelig forskning
- Blant annet belyses observasjon, intervju og spørreskjemaundersøkelser
- Kombinasjon av ulike forskningsmetodiske tilnærminger
- Metodologiske, metodiske og forskningsetiske problemstillinger
- Metoder og forskningsdesign (planlegging, datahåndtering og analyse) og vitenskapsteoretisk plattform
- Kvalitet i arbeid med utdanningsvitenskapelig forskning
Læringsutbytte
Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- ha systematisk kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsmetoder slik de brukes innenfor utdanningsvitenskap og om kombinasjon av ulike metodiske tilganger
- ha ferdigheter i å planlegge datainnsamling og vurdere resultater i ulike typer kvalitative og kvantitative studier
- ha ferdigheter i bruk av ulike analyseteknikker og –verktøy
- kunne vurdere kvalitet i bruk av ulike forskningsmetoder, blant annet pålitelighet (reliabilitet), gyldighet (validitet), relevans og hensiktsmessighet i utforskning av ulike problemstillinger innenfor utdanningsvitenskap
- ha erfaring med å identifisere etiske problemstillinger i innsamling og analyse av data
- kunne vurdere og kritisk analysere teorier og metoder innenfor eget forskningsområde og på et vitenskapelig grunnlag bidra til å utfordre etablert kunnskap og praksis
Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur og aktiv involvering på seminarene. Dette emnet inneholder flere workshoper der ulike metodiske problemstillinger utforskes og/eller diskuteres
- Analyse av to selvvalgte empiriske artikler som gjør bruk av henholdsvis kvalitative og kvantitative metoder skal muntlig legges fram som grunnlag for faglig diskusjon på seminar. Arbeidet gjennomføres i par eller gruppe. Samlet presentasjon skal ha et omfang på ca. 15 minutter for hver av de to artiklene. Analysen skal omfatte vurdering av metodens egnethet til å belyse problemstilling, reliabilitets- og validitetsspørsmål samt en vurdering av forskningsetiske spørsmål. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
- En skriftlig drøfting på 1000 ord som oppsummerer en del av ett av de muntlige framleggene: framlegget om artikkelen som er basert på kvalitativ metode, dersom man velger å skrive hjemme-eksamen om kvantitativ metode eller motsatt. Drøftingen kan skrives i samarbeid eller individuelt. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
- Deltakelse på minst 3 av 4 seminar om kvalitativ metode og 3 av 4 seminar om kvantitativ metode. Ved sykdom eller annet gyldig fravær kan ínntil én dag fra hver av de to delene kompenseres med en skriftlig redegjørelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
- Ett individuelt essay som presenterer og diskuterer en avgrenset metodisk problemstilling innenfor enten kvalitativ eller kvantitativ forskningsmetode. Problemstilling og sammendrag skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig. Essayet skal ha et omfang på ca. 3500 ord. Essayets tema skal ta utgangspunkt i pensum og kan suppleres med selvvalgt litteratur. Det vurderes som bestått eller ikke bestått.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet