2PRLU20-30 Vitenskapelig publisering i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Teoretiske perspektiver.
- Emnekode2PRLU20-30
- Studiepoeng2
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Krav til abstract og artikkel, med et særlig fokus på forholdet mellom teori og empiri
- Fagfellevurderingsordningen
- Krav til vitenskapelig artikkel i fagfellevurdert tidsskrift eller bokkapittel på akademisk forlag
- Medforfatterskap, Vancouvererklæringen.
- Etiske aspekter
- Deltakerne presenterer utkast til vitenskapelig tekst med basis i eget ph.d-arbeid (forskningsarbeid2), og deltar i diskusjon av utkastet med utgangspunkt i opposisjonsinnlegg fra en annen deltaker
- Opposisjon på en av de andre deltakernes tekstutkast
- Kanaler for vitenskapelig publisering og prosedyrer for behandling av innsendte manuskripter
Læringsutbytte
Etter avsluttet kurs skal ph.d.-kandidaten:
- ha gode kunnskaper om sjangeren artikkel i vitenskapelig publikasjon, og ha kunnskap om hvilke krav som stilles til vitenskapelig publisering
- ha kunnskap om relevante publiseringskanaler
- kunne skrive utkast til en vitenskapelig artikkel i samsvar med etablerte sjangerkonvensjoner
- kunne delta i diskusjon om eget artikkelutkast
- kunne gi konstruktiv kritikk av utkast til en vitenskapelig artikkel skrevet av andre
- kunne diskutere den vitenskapelige artikkelens funksjon i forskersamfunnet
ha kunnskap om etiske aspekter ved vitenskapelig publisering
Organiseres som kurs over to dager (fra lunsj til lunsj). Innledes med forelesning over forholdet mellom teori og empiri i akademisk skriving og forelesning om kanaler for vitenskapelig og prosedyrer for behandling av manuskript fram til publisering. Alle deltakerne legger fram utkast til artikkel basert på eget forskningsarbeid og deltar i diskusjon om utkastet med utgangspunkt i opposisjon fra andre studenter.
Det er en øvre grense for antall deltakere på 16.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | 100 |
For å få godkjent kurset må kandidaten levere inn og legge fram et utkast til vitenskapelig tekst med basis i eget forskningsarbeidsom kan vurderes som publiserbar vitenskapelig artikkel/bokkapittel og gjennomføre en opposisjon (fagfellevurdering) på andres tekstutkast.
Kursansvarlig vurderer deltakelse i aktivitetene på kurset til bestått eller ikke bestått (2 stp).
Etter at kurset er avsluttet kan deltakeren bearbeide sitt tekstutkast med tanke på publisering i vitenskapelig publikasjon. Når deltakeren kan dokumentere at arbeidet er akseptert for publisering, tilkjennes deltakeren ytterligere 2 stp.