2PRLU20-30 Vitenskapelig publisering i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. Teoretiske perspektiver.

    • Emnekode
      2PRLU20-30
    • Studiepoeng
      2
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Krav til abstract og artikkel, med et særlig fokus på forholdet mellom teori og empiri
  • Fagfellevurderingsordningen
  • Krav til vitenskapelig artikkel i fagfellevurdert tidsskrift eller bokkapittel på akademisk forlag
  • Medforfatterskap, Vancouvererklæringen.
  • Etiske aspekter
  • Deltakerne presenterer utkast til vitenskapelig tekst med basis i eget ph.d-arbeid (forskningsarbeid2), og deltar i diskusjon av utkastet med utgangspunkt i opposisjonsinnlegg fra en annen deltaker
  • Opposisjon på en av de andre deltakernes tekstutkast
  • Kanaler for vitenskapelig publisering og prosedyrer for behandling av innsendte manuskripter

Læringsutbytte

Etter avsluttet kurs skal ph.d.-kandidaten:

  • ha gode kunnskaper om sjangeren artikkel i vitenskapelig publikasjon, og ha kunnskap om hvilke krav som stilles til vitenskapelig publisering
  • ha kunnskap om relevante publiseringskanaler
  • kunne skrive utkast til en vitenskapelig artikkel i samsvar med etablerte sjangerkonvensjoner
  • kunne delta i diskusjon om eget artikkelutkast
  • kunne gi konstruktiv kritikk av utkast til en vitenskapelig artikkel skrevet av andre
  • kunne diskutere den vitenskapelige artikkelens funksjon i forskersamfunnet

ha kunnskap om etiske aspekter ved vitenskapelig publisering

Arbeids- og undervisningsformer

Organiseres som kurs over to dager (fra lunsj til lunsj). Innledes med forelesning over forholdet mellom teori og empiri i akademisk skriving og forelesning om kanaler for vitenskapelig og prosedyrer for behandling av manuskript fram til publisering. Alle deltakerne legger fram utkast til artikkel basert på eget forskningsarbeid og deltar i diskusjon om utkastet med utgangspunkt i opposisjon fra andre studenter.

Det er en øvre grense for antall deltakere på 16.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
100
Eksamen

For å få godkjent kurset må kandidaten levere inn og legge fram et utkast til vitenskapelig tekst med basis i eget forskningsarbeidsom kan vurderes som publiserbar vitenskapelig artikkel/bokkapittel og gjennomføre en opposisjon (fagfellevurdering) på andres tekstutkast.

Kursansvarlig vurderer deltakelse i aktivitetene på kurset til bestått eller ikke bestått (2 stp).

Etter at kurset er avsluttet kan deltakeren bearbeide sitt tekstutkast med tanke på publisering i vitenskapelig publikasjon. Når deltakeren kan dokumentere at arbeidet er akseptert for publisering, tilkjennes deltakeren ytterligere 2 stp.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag
Emnenivå
Doktorgrads nivå (900-FU)