2PRLU10 Vitenskapsteoretiske perspektiver
- Emnekode2PRLU10
- Studiepoeng8
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Ontologiske og epistemologiske grunnlagsproblemer
- Vitenskapelige sannhets- og verdibegreper
- Forklaring vs forståelse
- Vitenskapelige vs ikke-vitenskapelige normer og vurderinger
- Kunnskapsinteresse og refleksivitet
- Metodologiske problemstillinger i relasjon til aktuelle forsknings-, tolknings- og analysestrategier innenfor utdanningsvitenskapelig forskning
- Forskningsetiske problemstillinger
- Eksempler på aktuelle vitenskapsteoretiske posisjoner og temaer:
- Sosiokulturelle perspektiver
- Diskursteoretiske perspektiver
- Hermeneutikk
- Systemteori
Læringsutbytte
Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
- har systematisk kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner, posisjoner og problemstillinger og kan diskutere og bruke dem i lys av forskning på utdanningsvitenskapelige fag
- har innsikt i sammenhenger mellom vitenskapsteori, metodologiske og forskningsetiske refleksjoner, vurderinger og praksiser innenfor fagområdet
- kan diskutere vitenskapsteoretiske, metodologiske og forskningsetiske problemstillinger i eget avhandlingsarbeid i lys av kursinnholdet
- kan identifisere relevante forskningsetiske problemstillinger
- har skaffet seg et vitenskapsteoretisk grunnlag for å kunne bidra til teori- og begrepsutvikling innenfor sitt eget forskningsområde
- kan vurdere og kritisk analysere teorier og forskningsresultater innenfor utdanningsvitenskapelige fag og på et vitenskapelig og etisk grunnlag utfordre etablert kunnskap og praksis
Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur, annet forarbeid og aktiv involvering på seminarene.
- En gruppeoppgave vurderes som godkjent eller ikke godkjent. I oppgaven skal ph.d.-studentene diskutere en oppgitt, forskningsetisk problemstilling. Hver gruppe leverer et felles essay som behandler problemstillingen i lys av emnets litteraturtilfang. Essayet skal ha et omfang på 2500–3000 ord.
- En individuell muntlig presentasjon av oppgitt problemstilling/tema i form av forberedt innlegg til en faglig diskusjon. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent. Presentasjonen skal ha et omfang på ca. 20 minutter.
- Deltakelse på minst seks av åtte seminar. Ved sykdom eller annet gyldig fravær kan ytterligere én fraværsdag kompenseres med en skriftlig redegjørelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
Ett individuelt skriftlig essay vurderes som bestått eller ikke bestått. I essayet skal kandidaten drøfte en selvvalgt problemstilling i lys av relevant teori fra emnets litteraturtilfang samt eventuell selvvalgt litteratur. Oppgavens tittel og sammendrag skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig. Essayet skal ha et omfang på ca. 4000 ord.