2PRLU10 Vitenskapsteoretiske perspektiver

    • Emnekode
      2PRLU10
    • Studiepoeng
      8
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • Ontologiske og epistemologiske grunnlagsproblemer
  • Vitenskapelige sannhets- og verdibegreper
  • Forklaring vs  forståelse
  • Vitenskapelige vs ikke-vitenskapelige normer og vurderinger
  • Kunnskapsinteresse og         refleksivitet
  • Metodologiske problemstillinger i relasjon til aktuelle forsknings-,  tolknings- og analysestrategier innenfor utdanningsvitenskapelig forskning
  • Forskningsetiske problemstillinger
  • Eksempler på aktuelle vitenskapsteoretiske posisjoner og temaer:
    • Sosiokulturelle   perspektiver
    • Diskursteoretiske   perspektiver
    • Hermeneutikk
    • Systemteori

Læringsutbytte

Ved bestått emne har ph.d.-studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap
  • har systematisk kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner, posisjoner og problemstillinger og kan diskutere og bruke dem i lys av forskning på utdanningsvitenskapelige fag   
  • har innsikt i sammenhenger mellom vitenskapsteori, metodologiske og forskningsetiske refleksjoner, vurderinger og praksiser innenfor fagområdet
Ferdigheter
  • kan diskutere vitenskapsteoretiske, metodologiske og forskningsetiske problemstillinger i eget avhandlingsarbeid i lys av kursinnholdet
  • kan identifisere relevante forskningsetiske problemstillinger
Generell kompetanse
  • har skaffet seg et vitenskapsteoretisk grunnlag for å kunne bidra til teori- og begrepsutvikling innenfor sitt eget  forskningsområde
  • kan vurdere og kritisk analysere teorier og forskningsresultater innenfor utdanningsvitenskapelige fag og på et vitenskapelig og etisk grunnlag utfordre etablert kunnskap og  praksis
Arbeids- og undervisningsformer

Seminaret er den sentrale arbeids- og undervisningsformen. Normalt gjennomføres emnet som fysiske samlinger, men de kan også være digitale. Seminarene inneholder forelesninger, faglige diskusjoner, kritiske refleksjoner og ulike typer arbeidsoppgaver i par- eller gruppe. Arbeidet med emnet forutsetter en høy grad av egeninnsats av ph.d.-kandidatene, både i form av forberedelser ved lesing av pensumlitteratur, annet forarbeid og aktiv involvering på seminarene.

Obligatoriske aktiviteter
  • En gruppeoppgave vurderes som godkjent eller ikke godkjent. I oppgaven skal ph.d.-studentene diskutere en oppgitt, forskningsetisk problemstilling. Hver gruppe leverer et felles essay som behandler problemstillingen i lys av emnets litteraturtilfang. Essayet skal ha et omfang på 2500–3000 ord.
  • En individuell muntlig presentasjon av oppgitt problemstilling/tema i form av forberedt innlegg til en faglig diskusjon. Vurderes som godkjent eller ikke godkjent. Presentasjonen skal ha et omfang på ca. 20  minutter.
  • Deltakelse på minst seks av åtte seminar. Ved sykdom eller annet gyldig fravær kan ytterligere én fraværsdag kompenseres med en skriftlig redegjørelse. Arbeidskravet vurderes som godkjent eller ikke godkjent.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Eksamen

Ett individuelt skriftlig essay vurderes som bestått eller ikke bestått. I essayet skal kandidaten drøfte en selvvalgt problemstilling i lys av relevant teori fra emnets litteraturtilfang samt eventuell selvvalgt litteratur. Oppgavens tittel og sammendrag skal på forhånd godkjennes av emneansvarlig. Essayet skal ha et omfang på ca. 4000 ord.

Emnenavn på engelsk: 
Theoretical scientific perspectives
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag
Emnenivå
Doktorgrads nivå (900-FU)