2PREV101A Utvikling og pre-visualisering

    • Emnekode
      2PREV101A
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Sentrale tema:

  • prosjektstyring
  • narrativ teori med fokus på visuell historiefortelling
  • analyse av spill- og filmscener med fokus på visuell historiefortelling
  • utvikling av narrativ og scene struktur basert på undersøkte eksempler
  • manusforfatting og storyboarding for individuelt prosjekt og gruppeprosjekt
  • lavkvalitet filmatisk videoutvikling for 2D- og 3D-applikasjoner
  • kamerautsnitt for videosekvensredigering
  • filmhistorie
  • arbeid i team

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om planlegging av prosjekt med ulike milepæler og tidsfrister
  • har kunnskap om 2D animatic og 3D previsualisering utvikling
  • har kunnskap om visuelt språk for spill og film medier
  • har kunnskap om film historie og sjangerutvikling relatert til filmatisk produksjon
  • har kunnskap om sentrale teorier innen historiefortelling og utvikling av narrativ for filmspråk og spillscenestruktur
  • har kunnskap om manusutvikling
  • har kunnskap om utvikling av visuelle historiefortellingsteknikker for storyboarding og CG sceneoppsett
  • har kunnskap om animasjon for ulike 2D og 3D dataprogram
  • har kunnskap om sceneeksport fra ulike dataprogramapplikasjoner
  • har kunnskap om redigering og utviklingsteknikker for sceniske scener
  • har kunnskap om jobbkrav i bransjen
Ferdigheter

Studenten

  • kan lage elementer for 2D- og 3D-produksjonsprosess (pipeline)
  • kan utvikle og ta i bruk elementer for sceneutvikling og visuell historiestruktur
  • kan skape generiske 2D/3D scener med fokus på visuell historiefortelling
  • kan etablere et bibliotek av digitale elementer
  • kan utvikle storyboard som følger gjeldende formater
  • kan bruke 2D animatic & 3D previsualisering i utvikling av en produksjon
  • kan reflektere over egen praksis og justere denne under veiledning
  • kan utvikle en historie basert på undersøkte eksempler
  • kan skrive og tolke et manus som følger standard manusmal
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante problemstillinger i en planleggingsprosess
  • kan planlegge og gjennomføre mindre prosjektarbeid proaktivt i tråd med retningslinjer for pre-visualisering og animatic utvikling for individet arbeid og gruppearbeid
  • kan reflektere over eget arbeid og bruke konstruktive tilbakemelding på en positiv måte til å justere egen praksis
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er lagt opp som kombinasjon av forelesninger, praktiske øvinger, selvstudium og veiledning.

Arbeidskrav
  • 2-6 individuelle og gruppebaserte oppgavebesvarelser
  • deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
50
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe
50
Vurdering
  • 1 individuell mappeoppgave som teller 50% av endelig karakter
  • 1 gruppebasert mappeoppgave som teller 50% av endelig karakter

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Emnenavn på engelsk: 
Development and Previsualisation
Emnenavn på nynorsk: 
Utvikling og pre-visualisering
Fakultet
Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi
Institutt
Institutt for spillutdanninger - Spillskolen
Fagområde
Mediefag
Studieprogram
Bachelor i animasjon og digital kunst
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)