2PRALU21-2 Praksisopplæring 1. studieår
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
Ingen krav
- Observasjon av praksislærers undervisning
- Undervisningsoppgaver i samarbeid med praksislærer og medstudenter
- Overordnede læreplaner og lokale årsplaner i faget, sammenhengen mellom læreplanenes mål og undervisning på ungdomstrinnet
- Lærer- og elevrollen, lærerens undervisning, elevens læring, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler
- Skole-hjem-samarbeid
- Ulike læremidler som skolen bruker, også digitale læremidler
- Rektors forventninger til lærerne, avtaleverket for lærerne, lærernes arbeidstid, arbeidsoppgaver og taushetsplikt
- Praksisskolen som organisasjon, skolens historikk og planer for framtiden
- Overordnede mål og strategier for ungdomstrinnet i grunnskolen
- Samle data og forberede profesjonsseminar
- Aktiv deltagelse i profesjonsseminar
Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden og profesjonsseminar etter praksis
- Læreren som klasseleder
- Lærerrollen og elevrollen
- Forholdet mellom læreplaner, årsplaner og undervisning
- Arbeidsmåter og læremidler
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lærerens oppgaver, rolle, rettigheter og plikter i skolen
- har kunnskap om klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
- har kunnskap om skolen som organisasjon, skolens arbeid med å skape et inkluderende læringsmiljø og skolens samarbeid med de foresatte
- har kunnskap om læreprosesser, vurdering og veiledning
Studenten
- kjenner både overordnede læreplaner og lokale årsplaner i fag 1 og kan vurdere sammenhengen mellom læreplanens mål og undervisningen
- kjenner ulike arbeidsmåter og læremidler i fag 1
- kan observere og vurdere elevers læringsarbeid
- kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i eget undervisningsfag med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
Studenten
- kan diskutere fag, undervisning, læring, overordnede og lokale læreplaner på ungdomstrinnet i lys av lærerprofesjonens perspektiver
- kan utvise en yrkesetisk holdning i møte med elever, foresatte og kolleger
- kan håndtere ulike typer tilbakemelding fra praksislærer og praksisveileder
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisopplæringen første studieår gjennomføres som praksis i 20 dager på ungdomstrinnet i vårsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet