2PRALU21-2 Praksisopplæring 1. studieår

    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      Ingen krav

Emnets innhold
  • Observasjon av praksislærers undervisning
  • Undervisningsoppgaver i samarbeid med praksislærer og medstudenter
  • Overordnede læreplaner og lokale årsplaner i faget, sammenhengen mellom læreplanenes mål og undervisning på ungdomstrinnet
  • Lærer- og elevrollen, lærerens undervisning, elevens læring, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler
  • Skole-hjem-samarbeid
  • Ulike læremidler som skolen bruker, også digitale læremidler
  • Rektors forventninger til lærerne, avtaleverket for lærerne, lærernes arbeidstid, arbeidsoppgaver og taushetsplikt
  • Praksisskolen som organisasjon, skolens historikk og planer for framtiden
  • Overordnede mål og strategier for ungdomstrinnet i grunnskolen
  • Samle data og forberede profesjonsseminar
  • Aktiv deltagelse i profesjonsseminar

Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden og profesjonsseminar etter praksis

  • Læreren som klasseleder
  • Lærerrollen og elevrollen
  • Forholdet mellom læreplaner, årsplaner og undervisning
  • Arbeidsmåter og læremidler

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærerens oppgaver, rolle, rettigheter og plikter i skolen
  • har kunnskap om klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, skolens arbeid med å skape et inkluderende læringsmiljø og skolens samarbeid med de foresatte
  • har kunnskap om læreprosesser, vurdering og veiledning
Ferdigheter

Studenten

  • kjenner både overordnede læreplaner og lokale årsplaner i fag 1 og kan vurdere sammenhengen mellom læreplanens mål og undervisningen
  • kjenner ulike arbeidsmåter og læremidler i fag 1
  • kan observere og vurdere elevers læringsarbeid
  • kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i eget undervisningsfag med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere fag, undervisning, læring, overordnede og lokale læreplaner på ungdomstrinnet i lys av lærerprofesjonens perspektiver
  • kan utvise en yrkesetisk holdning i møte med elever, foresatte og kolleger
  • kan håndtere ulike typer tilbakemelding fra praksislærer og praksisveileder
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisopplæringen første studieår gjennomføres som praksis i 20 dager på ungdomstrinnet i vårsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.

Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk