2PRALU2-42 Praksisopplæring 4. studieår
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2PRALU2-32 Praksis tredje studieår må være fullført og bestått
- Læringsledelse, kommunikasjon
- Inkluderende klasse- og læringsmiljø
- Forebygge mobbing
- Elever med spesielle behov, tilpasset opplæring og spesialundervisning
- Videreutvikling av fagdidaktisk kompetanse i masterfaget
- Digital danning og profesjonsfaglig digital kompetanse
- Utdanningspolitiske spørsmål
Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden:
- Inkluderende klasse- og læringsmiljø
- Skolens verdier og lærerens yrkesetikk
- Utvikling av egen fagdidaktisk kompetanse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om læring, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som fremmer et inkluderende klasse- og læringsmiljø
- har erfaringsbasert kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid
- har kunnskap om elevers forutsetninger, utvikling og spesielle behov som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster og kjenner tiltak som styrker skolens læringsmiljø
- har kunnskap om digital danning og hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisningen
Studenten
- kan alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere opplæring med særlig vekt på masterfaget
- kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse
- kan være tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset ulike elever
- kan identifisere elever med særskilte behov, kjenne praksisskolens arbeid med tilrettelegging og kjenne til skolens tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til elevens beste
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å involvere og bygge relasjoner til elever og foresatte
- kan identifisere, håndtere og forebygge brudd på normer og regler og kjenner til hvordan en kan forebygge mobbing og iverksette tiltak for forebygging
- har inngående forståelse for fagenes danningspotensial og betydning for å skape aktive medborgere
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisopplæringen fjerde studieår gjennomføres som 20 dager i videregående skole i vårsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet