2PRALU2-42 Praksisopplæring 4. studieår

    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      2PRALU2-32 Praksis tredje studieår må være fullført og bestått

Emnets innhold
  • Læringsledelse, kommunikasjon
  • Inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • Forebygge mobbing
  • Elever med spesielle behov, tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Videreutvikling av fagdidaktisk kompetanse i masterfaget
  • Digital danning og profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Utdanningspolitiske spørsmål

Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden:

  • Inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • Skolens verdier og lærerens yrkesetikk
  • Utvikling av egen fagdidaktisk kompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om læring, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som fremmer et inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • har erfaringsbasert kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid
  • har kunnskap om elevers forutsetninger, utvikling og spesielle behov som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster og kjenner tiltak som styrker skolens læringsmiljø
  • har kunnskap om digital danning og hvordan digitale verktøy kan brukes i undervisningen
Ferdigheter

Studenten

  • kan alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere opplæring med særlig vekt på masterfaget
  • kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse
  • kan være tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset ulike elever
  • kan identifisere elever med særskilte behov, kjenne praksisskolens arbeid med tilrettelegging og kjenne til skolens tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til elevens beste
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å involvere og bygge relasjoner til elever og foresatte
  • kan identifisere, håndtere og forebygge brudd på normer og regler og kjenner til hvordan en kan forebygge mobbing og iverksette tiltak for forebygging
  • har inngående forståelse for fagenes danningspotensial og betydning for å skape aktive medborgere
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisopplæringen fjerde studieår gjennomføres som 20 dager i videregående skole i vårsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.

Eksamen

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk