2PRALU2-32 Praksisopplæring 3. studieår
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- Forkunnskapskrav
2PRALU2-22 Praksis andre studieår må være fullført og bestått
- Skolens som organisasjon og dens mandat
- Profesjonsetikk og yrkesetisk problemstillinger
- Profesjonelle læringsfellesskap, teamarbeid
- Undervisningsmetoder, læremidler og vurderingsformer
- Analyse av læreplaner
- Samle data og forberede profesjonsseminar
- Aktiv deltagelse i profesjonsseminar
Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden og profesjonsseminar etter praksis:
- Faglige problemstillinger knyttet til eget undervisningsfag
- Ulike undervisningsmetoder, læremidler og vurderingsformer
- Skolen som organisasjon og dens mandat
- Samarbeid mellom ulike aktører i skolesamfunnet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
- har kunnskap om læreplananalyse og utarbeiding av lokale opplæringsplaner, årsplaner og periodeplaner
- har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- kan presentere og formidle faglige problemstillinger knyttet til eget undervisningsfag
Studenten
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
- kan bruke varierte, elevaktive, meningsfylte og sentrale metoder og læringsformer i fagene, inkludert digitale verktøy
- kan benytte ulike vurderingsformer i fagene, kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
Studenten
- har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- kan drøfte egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kan analysere pedagogiske, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger i dialog med medstudenter og praksislærer
- kan bidra til og reflektere over profesjonelt lærerfelleskap med tanke på videreutvikling av god praksis og yrkesetisk plattform
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisopplæringen tredje studieår gjennomføres som 20 dager i ungdomsskolen i vårsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet