Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2PRALU2-32 Praksisopplæring 3. studieår

    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      2PRALU2-22 Praksis andre studieår må være fullført og bestått

Emnets innhold
  • Skolens som organisasjon og dens mandat
  • Profesjonsetikk og yrkesetisk problemstillinger
  • Profesjonelle læringsfellesskap, teamarbeid
  • Undervisningsmetoder, læremidler og vurderingsformer
  • Analyse av læreplaner
  • Samle data og forberede profesjonsseminar
  • Aktiv deltagelse i profesjonsseminar

Fokuspunkter for trepartsamtalen i praksisperioden og profesjonsseminar etter praksis:

  • Faglige problemstillinger knyttet til eget undervisningsfag
  • Ulike undervisningsmetoder, læremidler og vurderingsformer
  • Skolen som organisasjon og dens mandat
  • Samarbeid mellom ulike aktører i skolesamfunnet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
  • har kunnskap om læreplananalyse og utarbeiding av lokale opplæringsplaner, årsplaner og periodeplaner
  • har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • kan presentere og formidle faglige problemstillinger knyttet til eget undervisningsfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
  • kan bruke varierte, elevaktive, meningsfylte og sentrale metoder og læringsformer i fagene, inkludert digitale verktøy
  • kan benytte ulike vurderingsformer i fagene, kan vurdere elevenes måloppnåelse og gi læringsfremmende tilbakemeldinger 
  • kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • kan drøfte egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan analysere pedagogiske, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger i dialog med medstudenter og praksislærer
  • kan bidra til og reflektere over profesjonelt lærerfelleskap med tanke på videreutvikling av god praksis og yrkesetisk plattform
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisopplæringen tredje studieår gjennomføres som 20 dager i ungdomsskolen i vårsemesteret. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisstudiet.

Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk