2MULPROF Ledelse av profesjonsutvikling i barnehage og skole

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Ledelse av profesjonsutvikling i organisasjoner
  • Ledelse av organisasjonsbasert og kollektiv kompetanseutvikling i barnehagen og skole
  • Kunnskapsinformert ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
  • Ledelse av kapasitetsbygging i en teambasert organisasjon
  • Ledelse og utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om betingelser for organisasjonsbasert og kollektiv kompetanseutvikling i barnehage og skole
  • har inngående kunnskap om ledelse og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
  • har inngående kunnskap om ledelse og utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre ledelse av organisasjonsbasert kompetanseutvikling i barnehage og skole
  • kan anvende kunnskap om ledelse og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
  • kan bruke kunnskap om ledelse av kapasitetsbygging i en teambasert organisasjon
  • kan bruke verktøy for ledelse og utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om sammenhenger mellom kunnskap om ledelse av profesjonsutvikling og barn og unge sin utvikling og læring
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kunnskap om ledelse av profesjonsutvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av læringskultur og læringsklima i organisasjoner
  • kan lede kapasitetsbygging i en teambasert organisasjon
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagfeltet «ledelse av profesjonsutvikling» med både fagfeltet og praksisfeltet
  • kan lede, analysere og evaluere profesjonsutvikling i barnehage og skole
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Deltakelse i og ledelse av seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Arbeidskrav
  • En individuell skriftlig oppgave relatert til ledelse av profesjonsutvikling i egen praksis i lys av grunnleggende teoretiske tilnærminger.

  • Muntlig presentasjon av arbeid med profesjonsutvikling i egen organisasjon.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurdering

6-timers individuell skriftlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk