2MULFORB Ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole

    • Emnekode
      2MULFORB
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2025 Høst, 2027 Høst
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Forbedringsarbeid og kollektiv utvikling i barnehager og skoler
  • Ledelse av forbedringsarbeid og prosjekter
  • Strategier for implementering av forbedringsarbeid
  • Motstand

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om samfunnsmessige krav til forbedring i pedagogiske institusjoner
  • har avansert kunnskap om organisatorisk læring og innovasjon i skoler og barnehager
  • har avansert kunnskap om typer av forbedringsarbeid og forbedringsprosessers forløp
  • har spesialisert kunnskap om strategier for ledelse av forbedringsarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nyere forskning om ledelse av forbedringsprosesser
  • kan bruke verktøy for beskrivelse, analyse, prioritering og valg av tiltak i forbedringsprosesser
  • kan gjennomføre ledelse av involvering og forankring i ulike systemnivåer
  • kan gjennomføre ledelse av forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • kan bruke verktøy for håndtering av konflikter knyttet til forbedringsarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede og evaluere forbedringsarbeid i barnehage og skole
  • kan bidra til nytenking og utvikling av arbeidsformer i barnehage og skole som gir økt læringsutbytte
  • kan kommunisere med både spesialister og allmennheten om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner knyttet til endring og forbedring
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger

  • Deltakelse i og ledelse av seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Arbeidskrav
  • En individuell skriftlig oppgave relatert til refleksjon over egen ledelse av forbedringsprosesser.
  • En oppgave individuelt eller i gruppe relatert til arbeid med konfliktstrategier.
  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Leadership of improvement work in kindergarten and school
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i utdanningsledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)