2MUFORSK Praksisnær utdanningsforskning
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Evidensbasert forskning knyttet til nasjonale og internasjonale studier
- Overføring av kvalitativ og kvantitativ forskningsbasert kunnskap til egen institusjon
- Grunnleggende statistikk for bruk i egen institusjon
- Innhenting og analyse av kvalitative og kvantitative data gjennom bruk av pedagogisk analyse
- Veien fra data til ny pedagogisk praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om praksisorientert pedagogisk forskning i barnehage og skole
- har inngående kunnskap om statistiske grunnbegreper og analyser av institusjonens kvalitative og kvantitative data
- har spesialisert kunnskap om norske og internasjonale kvalitative og kvantitative studier som knytter sammen ledelse, profesjonsutvikling og læring hos barn og unge
Studenten
- kan bruke statistiske grunnbegreper og gjennomføre analyser av institusjonenes data
- kan analysere resultater i egen institusjon, relevante primærdata og samkjøre disse med relevante registerdata
- kan designe og gjennomføre analyser i egen virksomhet
- kan bruke relevante metoder for å analysere tidsserier av resultater i egen institusjon, samt anvende disse for å vurdere de ansattes praksis og barn og unges progresjon
- kan selektere og presentere nøkkelinformasjon om institusjonens prestasjoner for barnehage- og skoleeier og profesjonskolleger
- kan presentere nøkkeltall til et bredere publikum
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å planlegge, lede og gjennomføre analyser av egne data
- kan treffe forskningsinformerte beslutninger ut fra analyser av egen institusjon
- kan anvende forskningsbasert kunnskap og data i ledelse av egen institusjon
- Forelesninger
- Deltakelse i og ledelse av seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- En skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe med statistisk analyse av data fra egen institusjon.
- En skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe relatert til presentasjon av nøkkeltall for eget arbeidskollegium.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 2500 - 3000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 8 Dag(er) | 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet