Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MSF5103-1 Samfunnsfag 1, emne 1: Innføring i samfunnsfag

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Geografifaget, fokus og metodikk
  • Ressursbegrepet, bærekraftig utvikling, ressurs- og miljøutfordringer på ulike geografiske nivå
  • Teknologisk utvikling, næringsutvikling og sysselsetting i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
  • Samfunnsfag som skolefag
  • Kultur og struktur i samfunnet
  • Sosialisering, identitetsdanning 
  • Sosiale forskjeller og sosial ulikhet i samfunnet med fokus på sosial klasse, kjønn, etnisitet og rasialisering
  • Grunnleggende begreper i historie og historiedidaktikk
  • Noen sentrale emner i Norges- og verdenshistorien frem til ca. 1500

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • har kunnskap om fagdidaktisk teori og  samfunnsfag som skolefag
  • har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om samene som urfolk, om de nasjonale minoritetene, og om kulturelt mangfold i Norge
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
  • har kunnskap om samfunnsfaglige problemstillinger knyttet til elevenes sin digitale hverdag
Ferdigheter

Studenten 

  • kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
  • kan reflektere over grunnleggende fagdidaktikk og arbeidsmetoder
  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag i skolen, stimulere til undring om og respekt for mangfold og bruke dette som ressurs i arbeid med alle elever
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflekterer selvstendig og kritisk over samfunnsspørsmål
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Digitale presentasjoner
  • Muntlige presentasjoner
  • Gruppearbeid og ekskursjoner
  • Høgskolens læringsplattform blir benyttet

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Arbeidskrav

75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert

Vurdering

Individuell skriftlig 5-timers skoleeksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
Tillatte hjelpemidler til eksamen: Gjeldende læreplan for grunnskolen i samfunnsfag.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk