2MSF5101-4 Samfunnsfag 2, emne 4: Samfunnsforskning og skole
- Emnekode2MSF5101-4
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1 og 2MSF5101-2 Samfunnsfag 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått
- Forskning og forskningsetikk i samfunnsfagene
- Bruk av samfunnsfaglige teorier, tilnærminger og metoder
- Utdanningsforskning
- Akademisk skriving
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om utvalgte teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
- har inngående kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfag i skolen
- har inngående kunnskap om verdigrunnlaget og mandatet for skolen og om skolens plass i samfunnet
Studenten
- kan identifisere, analysere og forklare samfunnsfaglige problem
- kan innhente og vurdere ulike kilder på en vitenskapelig og fagkritisk måte
Studenten
- kan legge til rette for at elevene kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenkning og kreativitet
- Forelesninger
- Seminarer
- Veiledning
- Høgskolens læringsplattform benyttes
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.
- 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- Må levere utkast til deler av FoU-oppgave til veileder innen angitt frist midt i semesteret. Den skal inneholde foreløpig versjon av innledning, teorikapittel, deler av metodekapittel, samt disposisjon til resten av oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
|
Individuell skriftlig FoU-oppgave
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.