2MSF5101-4 Samfunnsfag 2, emne 4: Samfunnsforskning og skole

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1 og 2MSF5101-2 Samfunnsfag 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Forskning og forskningsetikk i samfunnsfagene
  • Bruk av samfunnsfaglige teorier, tilnærminger og metoder
  • Utdanningsforskning
  • Akademisk skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om utvalgte teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
  • har inngående kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning om samfunnsfag i skolen
  • har inngående kunnskap om verdigrunnlaget og mandatet for skolen og om skolens plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, analysere og forklare samfunnsfaglige problem
  • kan innhente og vurdere ulike kilder på en vitenskapelig og fagkritisk måte
Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevene kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenkning og kreativitet
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer
  • Veiledning
  • Høgskolens læringsplattform benyttes

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie. 

Obligatoriske aktiviteter
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
  • Må levere utkast til deler av FoU-oppgave til veileder innen angitt frist midt i semesteret. Den skal inneholde foreløpig versjon av innledning, teorikapittel, deler av metodekapittel, samt disposisjon til resten av oppgaven.
Eksamen

Individuell skriftlig FoU-oppgave

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk