2MSF5101-3 Samfunnsfag 2, emne 3: Fordypning i samfunnsfag

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MSF5101-1 Samfunnsfag 1, emne 1 og 2MSF5101-2 Samfunnsfag 1, emne 2

Emnets innhold
  • Sammenhengen mellom natur, samfunn, levekår og identitet i ulike deler av verden
  • Politisk geografi med vekt på makt og ressurskonflikter
  • Urfolk og nasjonale minoriteters institusjoner, mobilisering, rettigheter og livsvilkår over tid i et nasjonalt og globalt perspektiv
  • Interseksjonalitet og strukturelle perspektiver på sosial ulikhet
  • Demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter
  • Kunnskapsproduksjon, postkolonialisme og utdanning
  • Globalhistoriske perspektiver

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samspillet mellom ressursfordeling, bærekraftig utvikling og interessekonflikter 
  • har kunnskap om økonomiske strukturer, verdiskapning, makt og marked
  • har god kunnskap om samene som urfolk og kjennskap til urfolksproblematikk i internasjonalt perspektiv
  • har god kunnskap om sentrale forutsetninger for og problemstillinger knyttet til statsdannelse, menneskerettigheter, medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser samt medienes rolle i slike prosesser
  • har god kunnskap om samspillet mellom kjønn, etnisitet og sosial ulikhet
  • har god kunnskap om konflikter og samarbeid i et geografisk, historisk og samfunnsvitenskapelig perspektiv
Ferdigheter

Studenten              

  • kan planlegge, lede og vurderer læringsarbeid med særlig vekt på grunnleggende ferdigheter og gi læringsrettet tilbakemelding til elevene, tilpasset deres ulike forutsetninger og behov.
  • kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevene sin kritiske kompetanse og kreativitet
  • kan akademisk skriving
Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevene kan reflektere over samfunnsfaglige spørsmål og stimulerer til kritisk tenkning
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og seminarer, Læringsplattformen benyttes.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • 3 skriftlige individuelle arbeidskrav som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk