2MSF171-1 Samfunnsfag 1, emne 1: Innføring i samfunnsfag
- Emnekode2MSF171-1
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
 
- Geografifaget, fokus og metodikk
 - Ressursbegrepet, bærekraftig utvikling, ressurs- og miljøutfordringer på ulike geografiske nivå
 - Teknologisk utvikling, næringsutvikling og sysselsetting i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
 - Samfunnsfag som skolefag
 - Kultur og struktur i samfunnet
 - Sosialisering, og identitetsdanning
 - sosiale forskjeller og sosial ulikhet i samfunnet med fokus på sosial klasse, kjønn, etnisitet og rasialisering
 - Grunnleggende begreper i historie og historiedidaktikk
 - Noen sentrale emner i Norges- og verdenshistorien frem til ca. 1500
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i geografi, historie og samfunnskunnskap
 - har kunnskap om fagdidaktisk teori og samfunnsfag som skolefag
 - har kunnskap om samspillet mellom mennesker, teknologi og natur med vekt på ressursfordeling og bærekraftig utvikling
 - har kunnskap om samene som urfolk, om de nasjonale minoritetene, og om kulturelt mangfold i Norge
 - har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
 - har kunnskap om samfunnsfaglige problemstillinger knyttet sin digitale hverdag
 
Studenten
- kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser
 - kan reflektere over grunnleggende fagdidaktikk og arbeidsmetoder
 - kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag i skolen, stimulerer til undring om og respekt for mangfold og bruke dette som ressurs i arbeid med alle elever
 
- Forelesninger
 - Seminarer
 - Digitale presentasjoner
 - Muntlige presentasjoner
 - Gruppearbeid og ekskursjoner
 - Høgskolens læringsplattform blir benyttet
 
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på universitetet i de semestre hvor det er praksisstudie.
Emneevaluering - kvalitetssystem
Til vanlig skal det gjennomføres evaluering av alle emner. Tidspunkt og metode avgjøres i samråd med tillitsvalgte studenter. Emneansvarlig har ansvar for at evalueringen gjennomføres.
- Tverrfaglig tema med muntlig framlegg
 - 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 5 Time(r)  | Kunnskapsløftet.  |  
Individuell skriftlig 5 timers skoleeksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.