2MRNF5101-7 Autentisk naturvitenskapelig forskning i skolen
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MRNF5101-6 Naturfagdidaktikk
- Naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
- Naturvitenskapelig forskning i det moderne samfunnet (hvor foregår forskningen? hvem forsker, rammefaktorer? hva forskes det på? Hvilken relevans har forskningen for samfunnet, økonomi og etikk og natur?)
- Å ta autentisk naturvitenskapelig forskning inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet
- Læringsprogresjoner i naturfag
- Evolusjon, biologisk mangfold samt gen og bioteknologi: Status i forskning og anvendelse i klasserommet
- Klimamodeller: Status i forskning og anvendelse i klasserommet
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hva som kjennetegner naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
- har inngående kunnskaper om og kan reflektere over naturvitenskapelig forsknings rolle i samfunnet
- har kunnskap om hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
- har inngående kunnskap om læringsprogresjoner i naturfag, med spesielt vekt på biologisk mangfold, evolusjon og kunnskap om klima
- har inngående kunnskap om klimaforskning og forskning i gen- og bioteknologi
- har inngående kunnskap om hvordan elevene kan utvikle kritisk tenkning knyttet til naturvitenskapelig forskning
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning i nærmiljøet gjennom hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
- kan kritisk reflektere over hvordan naturvitenskapens egenart kan bringes inn i klasserommet
- kan anvende relevant kunnskap om og relevante metoder fra aktuell naturvitenskapelig forskning i undervisningen
Studenten
- kan reflektere over fag og yrkesetiske utfordringer i naturfag
- kan bidra til å utvikle naturfaget videre, og utvikle nye ideer til metoder, tilnærmingsmåter i undervisningen
- Rapport med referanse til naturvitenskapelig forskning og hvordan perspektiver fra dette kan brukes i naturfagundervisningen
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens læringsplattform
- 75 % obligatorisk deltakelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registre75
Hjemmeeksamen over tre dager
Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet