2MRNF5101-6 Naturfagdidaktikk
- Emnekode2MRNF5101-6
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MRNF171-5 Naturfag: Naturfag som skolefag på trinn 1-7
Metodiske problemstillinger innen forskning i naturfagdidaktikk
Internasjonal forskning i relevante naturfagdidaktiske emner (tilpasset studentens
masteroppgaver)
Internasjonal forskning knyttet til utforskende arbeidsmåter
Naturfagundervisning i et teknologirikt miljø
Systemforståelse i naturfag med kropp og kretsløp som utgangspunkt
Naturfag i tverrfaglige temaer
Dybdelæring, argumentasjon og kritisk refleksjon
Ulike skrivesjangre i naturfag og bruk av skriving i naturfagundervisningen
Vurderingsformer i naturfag
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har god kunnskap om læringsteorier som er spesielt relevante for utforskende arbeidsmåter i naturfag
- har avansert kunnskap om nyere forskning innenfor naturfagdidaktikk
- har inngående kunnskap om kvalitative tilnærminger til det å gjøre forskning innen sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver
- har inngående kunnskap om aktuelle forskningsetiske problemstillinger
- har kunnskap om hvordan naturfagdidaktisk forskning kan brukes for egen profesjonsutvikling
- har inngående kunnskap om ulike skrivesjangre, og hvordan en kan legge til rette for bruk av slike i naturfagundervisningen
- har inngående kunnskap om systemforståelse med utgangspunkt i kroppen som system og kretsløp i naturen
- har inngående kunnskap om hvordan naturfag kan inngå i tverrfaglige temaer
Studenten
- kan selvstendig bruke naturfagdidaktisk forskning til egen profesjonsutvikling
- kan bruke naturfagdidaktisk forskning for å tilrettelegge for dialoger til å tilrettelegge for kritisk refleksjon, argumentasjon og dybdelæring i undervisningen
- kan arbeide selvstendig med relevante vitenskapsteoretiske og metodologiske problemstillinger
- kan selvstendig drøfte ulike vurderingsformer i naturfag
- kan analysere vitenskapelige tekster med tanke på vitenskapsteoretiske perspektiver og metodologi
- kan reflektere på en selvstendig måte rundt gjeldende forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til teoretiske rammeverk og metodologi i publiserte forskningsarbeider, og anvende disse ferdighetene i strukturering og formulering av egne faglige resonnementer
- kan legge til rette for og reflektere over elevenes digitale kompetanse i naturfag
- kan selvstendig skrive naturfagdidaktiske tekster og legge til rette for skriving i undervisningen
Studenten
- kan bidra til å utvikle faget videre, og utvikle nye ideer til tilnærmingsmåter og metoder i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet
- kan kommunisere både skriftlig og muntlig om teoretiske perspektiver og om metodologiske spørsmål
- kan formidle både skriftlig og muntlig egen og andres forskning på en faglig forsvarlig måte
- kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og problemstillinger knyttet til forskningens rolle og funksjon i samfunnet
- Forelesninger
- Seminarer
- Selvstudium
- Veiledning på prosjektbeskrivelse
- Prosjektbeskrivelse masteroppgave, rettet inn mot grunnskolens 1.-7.trinn
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
- 75 % obligatorisk deltakelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.