2MRNF5101-5 Naturfag som skolefag på trinn 5-10
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Vitenskapsfilosofiske perspektiver i naturvitenskap og på naturfagdidaktikk
- Den historiske utviklingen av naturfagdidaktikken
- Skolefaget naturfag; begrunnelse og innhold
- Den faglige dialogen i naturfag
- Elevers interesse, prestasjoner og holdninger til naturfag nasjonalt og internasjonalt
- Bærende ideer i naturfag
- Drøfting av hva elever skal lære i naturfag
- Dybdelæring og progresjon i naturfag
- Diffusjon og energi som begrep i ulike kontekster som bærende element i naturfag
- Representasjoner og modeller som pedagogisk hjelpemiddel.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har innsikt i hva som kjennetegner naturfagdidaktikk
- har kunnskap om den historiske utviklingen av fagområdet naturfagdidaktikk og hvordan det er vokst fram til det forskningsfeltene det er i dag
- har kunnskap om diskusjoner og tenkning knyttet til faget naturfag i nåværende og tidligere norske læreplaner og hvordan skolefaget har utviklet seg historisk
- har avansert forskningsbasert kunnskap om språk og representasjonsformer i naturfag
- har inngående forskningsbasert kunnskap om sentrale arbeidsmåter i naturfag for å fremme naturfaglig språk 5- 10 trinn
- har kunnskap om forskning på elevers holdninger og interesser til naturfag,
- har inngående kunnskap om forskning på elevers læring og utvikling i naturfag
- har kunnskap om innhold og diskurser knyttet til internasjonale tester i naturfag
Studenten
- kan ta i bruk fagdidaktiske forskningsresultater til å planlegge og vurdere undervisning i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet
- kan gjøre rede for innholdet i naturfagdidaktiske forskningsartikler
- kan tilrettelegge for kritisk refleksjon og argumentasjon i naturfag
- kan legge til rette for dybdelæring og progresjon, med særlig blikk for naturfaglig språk og representasjoner
Studenten
- har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer i grunnskolens 5.-10 trinn
- kan reflektere over hvordan motivere elever i naturfag og hvordan undervisning i naturfag kan bidra til allmenndannelse
- har god forståelse for naturvitenskapenes egenart og kan integrere dette i sin egen undervisning.
- Forelesninger
- Seminarer
- Selvstudium
- Arbeid i gruppe med oppgaver som omhandler naturfagundervisning; det kan for eksempel være å utarbeide og prøve ut videoer, videoforelesninger eller før-tester som innledning til omvendt undervisning
- Individuell skriving av et essay
- Veiledning under skriving av essayet og veiledning fra medstudenter i seminarer
- Bruk av digitale verktøy som understøtter prinsippet om omvendt undervisning
- Minst 80 % deltakelse på samlinger. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte
- Inntil fire arbeidskrav
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
| 100% |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet