2MRMA171-7 Matematisk tenkning og argumentasjon
- Emnekode2MRMA171-7
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MRMA171-6
- Matematisk bevis, argumentasjon og deduksjon
- Matematiske teoribygninger og deres rolle i matematisk bevis
- Representasjoner, analogier, metaforer og multimodalitet i matematisk tenkning
- Læring og undervisning av matematisk bevis og argumentasjon: Utforskende og oppdagende arbeidsmåter (inquiry), lærerledet matematikksamtale, transformasjon av lærerkunnskap i matematikk til relevant kunnskap for elever
- Avansert tallteori med utgangspunkt i delelighet og primtall
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike typer av matematisk argumentasjon og bevis
- har inngående kunnskap om bruk av ulike representasjoner i elevers argumentasjon og bevis
- har inngående kunnskap om prosessen der matematisk kunnskap utvikles gjennom utforskning fulgt av oppdagelse og bevisføring
- har avansert kunnskap om hva matematisk tenkning innebærer i skolen
Studenten
- kan produsere, diskutere og analysere matematisk argumentasjon og bevis
- kan lede elevers læring av bevis og argumentasjon
- kan bruke matematikkdidaktisk forskning til å planlegge og evaluere matematikkundervisning der utforskning følges av bevis og argumentasjon
Studenten
- kan reflektere over hvordan arbeid med problemløsning, bevis og argumentasjon kan fremme elevers kritiske tenkning og dannelse
- kan redegjøre for matematikkens egenart og inspirere elever til å oppdage estetikk i matematikken
- har inngående kunnskap om formativ vurdering gjennom elevers utforskende og argumenterende matematiske aktivitet
Undervisningen kan bestå av: individuelt arbeid, veiledning, arbeid i grupper, forelesninger, klasseundervisning, seminarer og omvendt undervisning. Det kan være aktuelt med ekskursjoner i løpet av studiet.
Ved oppstart av hvert semester blir det delt ut en undervisningsplan med beskrivelse av undervisningen det aktuelle semesteret. Det vil i tillegg bli utarbeidet arbeidsprogrammer for spesifiserte perioder med detaljert oversikt over organisering, aktuelt lesestoff, øvingsoppgaver og innleveringsoppgaver.
Et utvalg av digitale/tekniske undervisningsverktøy vil bli brukt i kurset.
- Inntil tre innleveringsoppgaver
- Deltakelse på seminarer og nettseminarer, nettstøtte, kurs, ekskursjoner og utedager som blir presisert i undervisningsplanene
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 6 Time(r) | 100% |
Individuell skriftlig digital skoleeksamen på 6 timer.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.