Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MPRA5101-3 Praksisstudium 3. studieår

    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MPRA5101-2 Praksisstudium 2. studieår eller tilsvarende må være bestått.

Emnets innhold

Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet. 

  • Skolen som organisasjon og dens mandat
  • Skolens profesjonelle læringsfellesskap
  • Skolens samarbeidspartnere
  • Skole-hjem-samarbeid
  • Mobbing og trakassering
  • Profesjonsetikk
  • Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • Endrings- og utviklingskompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolen som organisasjon og dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
  • har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevgrupper av ulik størrelse i alle valgte undervisningsfag
  • kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv
  • kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
  • kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse
  • kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i tredje studieår består av totalt 20 dager (20 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 5.- 7. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter.

Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. 

Arbeidskrav

Gjennomført praksis (førpraksismøte, 20 praksisdager, sluttsamtale og profesjonsseminar)

Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk