2MPRA171S-1 Praksisstudium 1. studieår
- Emnekode2MPRA171S-1
 - Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet.
- Observasjon
 - Lærerrollen
 - Klasseledelse
 - Etikk og digital dannelse
 - Tilrettelegging for faglig og sosial læring
 - Planlegging, gjennomføring og refleksjon av undervisning i samarbeid med medstudenter under veiledning av praksislærere og faglærere. Legge særlig oppmerksomhet mot matematikk, norsk og valgt undervisningsfag
 - Deltakelse i undervisning i andre fag sammen med praksislærer
 - Arbeidsmåter og vurderingsformer
 - Læremidler
 - Grunnleggende ferdigheter
 - Nasjonale og lokale læreplaner
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i skolen
 - har kunnskap om kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
 - har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
 - har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
 
Studenten
- kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i norsk, matematikk og valgt undervisningsfag med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
 - kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
 - kan observere og lede elevers læringsarbeid
 - kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i arbeidet med fagene
 
Studenten
- har innsikt i elevenes læring av grunnleggende ferdigheter og kompetanser
 - kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra praksislærer og praksisveileder
 - har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
 - viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
 - viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
 
Praksisstudiet i første studieår består av totalt 25 dager veiledet og vurdert praksis (10 dager høst og 15 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 5.- 7. trinn i grunnskolen. I tillegg kommer fem dager tilrettelagt observasjon i grunnskolen i første semester. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter. Praksispartiet skal være på samme praksisskole med samme praksislærer både høst og vår.
Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra universitetet som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen.
- Praksis høst (førpraksismøte, 15 praksisdager, midtveisvurdering og profesjonsseminar)
 - Praksis vår (15 praksisdager, sluttsamtale og profesjonsseminar)
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  |