2MPRA171-5 Praksisstudium 5. studieår
- Emnekode2MPRA171-5
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst, 2026 Høst, 2027 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Bestått praksisstudium 4. studieår
 
Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet.
- Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
 - Utvikling av endringskompetanse
 - Endringsprosesser i skolen
 - Analyse av læringsprosesser i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
 - Digital dannelse og mediekompetanse
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om konkret forsknings- og utviklingsarbeid i praksisskolen
 - har bred kunnskap om lærerprofesjonen og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet
 
Ferdigheter
Studenten
- kan undervise basert på forskning og erfaringsbasert kunnskap, alene og sammen med andre
 - kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede forskningsprosjekt i tråd med forskningsetiske normer
 
Studenten
- kan bidra aktivt til endringsprosesser og ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
 - kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
 - kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
 - har profesjonsfaglig digital kompetanse
 
Praksisstudiet i femte studieår består av totalt 15 dager, og opplæringen skal gjennomføres på 1.- 7. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter.
Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra universitetet som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. Disse er nærmere beskrevet i Retningslinjer for praksisstudiet.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 100%  |