2MPRA171-2 Praksisstudium 2. studieår

    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Vår, 2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Bestått praksisstudium 1. studieår

Emnets innhold

Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet. 

  • Profesjonsetikk i møtet med elevmangfoldet (kulturelt, språklig, religiøst og sosialt)
  • Elevenes forutsetninger
  • Elevvurdering og vurdering for læring
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Tilpasset opplæring
  • Digitale læremidler og digitale verktøy
  • Digitale medier som møteplass og læringsarenaer
  • Overgang fra barnehage til barneskole
  • Gruppedynamikk, gruppesammensetninger og individets rolle
  • Gjeldende lov- og planverk
  • Kommunikasjon- og relasjonskompetanse
  • Tverrfaglig arbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • har kunnskap om kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
  • har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnehage til barneskole
  • har kunnskap om skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing, barn og unge i krise, samt skolens planer for krisehåndtering
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere undervisning i fagene matematikk, norsk og valgt undervisningsfag
  • kan lede læreprosesser for de yngste elevene
  • kan reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
  • kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
  • kan utvikle mål for opplæringen i ulike fag og vurdere elevenes måloppnåelse
  • kan bruke digitale verktøy i undervisning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre lærerfaglige oppgaver med alle elever
  • har utviklet egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i andre studieår består av totalt 35 dager (15 dager høst og 20 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 1.- 4. trinn i grunnskolen. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter. Praksispartiet skal være på samme praksisskole med samme praksislærer både høst og vår.

Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. Disse er nærmere beskrevet i Retningslinjer for praksisstudiet.

Arbeidskrav
  • Praksis høst (førpraksismøte, 15 praksisdager, midtveisvurdering og profesjonsseminar)
  • Praksis vår (20 praksisdager, sluttsamtale og profesjonsseminar)
Vurdering

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk