2MPRA171-1 Praksisstudium 1. studieår

    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet. 

Tema 1. studieår: Lærerrollen og lærerarbeidet

  • Observasjon
  • Lærerrollen
  • Klasseledelse
  • Etikk og digital dannelse
  • Tilrettelegging for faglig og sosial læring
  • Planlegging, gjennomføring og refleksjon av undervisning i samarbeid med medstudenter under veiledning av praksislærere og faglærere. Legge særlig oppmerksomhet mot matematikk, norsk og valgt undervisningsfag
  • Deltakelse i undervisning i andre fag sammen med praksislærer
  • Arbeidsmåter og vurderingsformer
  • Læremidler
  • Grunnleggende ferdigheter
  • Nasjonale og lokale læreplaner

Læringsutbytte

Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i skolen
  • har kunnskap om kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
  • har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
Ferdigheter

Studenten

  • kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i norsk, matematikk og valgt undervisningsfag med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
  • kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
  • kan observere og lede elevers læringsarbeid
  • kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i arbeidet med fagene
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i elevenes læring av grunnleggende ferdigheter og kompetanser
  • kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra praksislærer og praksisveileder
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet i første studieår består av totalt 25 dager veiledet og vurdert praksis (10 dager høst og 15 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 5.- 7. trinn i grunnskolen. I tillegg kommer fem dager tilrettelagt observasjon i grunnskolen i første semester. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter. Praksispartiet skal være på samme praksisskole med samme praksislærer både høst og vår.

Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.

Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen. 

Obligatoriske aktiviteter
  • Praksis høst (førpraksismøte, 15 praksisdager, midtveisvurdering og profesjonsseminar)
  • Praksis vår (15 praksisdager, sluttsamtale og profesjonsseminar)
Eksamen

Praksis har individuell vurdering og vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk