2MPRA171-1 Praksisstudium 1. studieår
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Praksisstudiet i grunnskolelærerutdanningen er veiledet, vurdert og variert. Praksis er en integrert del av alle fagene i utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er progresjon i praksisstudiet, og opplæringen er tilpasset studentenes fagvalg og knyttet til ulike sider av skolens virksomhet.
Tema 1. studieår: Lærerrollen og lærerarbeidet
- Observasjon
- Lærerrollen
- Klasseledelse
- Etikk og digital dannelse
- Tilrettelegging for faglig og sosial læring
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon av undervisning i samarbeid med medstudenter under veiledning av praksislærere og faglærere. Legge særlig oppmerksomhet mot matematikk, norsk og valgt undervisningsfag
- Deltakelse i undervisning i andre fag sammen med praksislærer
- Arbeidsmåter og vurderingsformer
- Læremidler
- Grunnleggende ferdigheter
- Nasjonale og lokale læreplaner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har kandidaten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i skolen
- har kunnskap om kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
- har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
Studenten
- kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i norsk, matematikk og valgt undervisningsfag med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
- kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
- kan observere og lede elevers læringsarbeid
- kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i arbeidet med fagene
Studenten
- har innsikt i elevenes læring av grunnleggende ferdigheter og kompetanser
- kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra praksislærer og praksisveileder
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- viser ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- viser evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap og med andre aktører
Praksisstudiet i første studieår består av totalt 25 dager veiledet og vurdert praksis (10 dager høst og 15 dager vår), og opplæringen skal gjennomføres på 5.- 7. trinn i grunnskolen. I tillegg kommer fem dager tilrettelagt observasjon i grunnskolen i første semester. Studentene organiseres i praksispartier på inntil fire studenter. Praksispartiet skal være på samme praksisskole med samme praksislærer både høst og vår.
Hvert praksisparti har i tillegg til praksislærer en faglærer fra høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene både i fagene og i praksisperiodene.
Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen.
- Praksis høst (førpraksismøte, 15 praksisdager, midtveisvurdering og profesjonsseminar)
- Praksis vår (15 praksisdager, sluttsamtale og profesjonsseminar)
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praksis | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 100% |