2MPEL5101S-3 PEL 2, emne 3: Skolen som organisasjon
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
2MPEL5101S-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101S-2 PEL 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått.
Skolen som organisasjon
-
Skolens samfunnsmandat
-
Skolebasert kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfellesskap
-
Lærerens profesjonelle rolle
-
Samarbeid mellom skole, hjem og andre instanser
-
Skolehistorie
-
Den norske skolen i et globalt perspektiv
-
Mobbing og konflikthåndtering
Samarbeid
-
Skole, hjem, og elev
-
Overgang mellom ulike skoletrinn
-
Kollegaer, teamsamarbeid
-
Eksterne instanser (f.eks. barnevern)
Dannelse
-
Ulike teorier om dannelse og identitetsutvikling
-
Demokrati og demokratisk deltakelse
-
Etikk og verdivalg
-
Det faglige og det sosiale fellesskapet i skolen
-
Oppdragelse i et mangfoldig og globalt samfunn
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-
har kunnskap om skolen som kompleks organisasjon i samfunnet, om dens rammefaktorer og styringsstruktur
-
har kunnskap om samarbeid med kolleger i skolen, elever, foresatte og relevante instanser utenfor skolen, og betydningen det har for elevenes læring og utvikling
-
har kunnskap om sentrale faser og strategier i skolens historiske utvikling, og om skolens og utdanningens mandat og funksjon til ulike tider i Norge
-
har læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
-
har kunnskap om sosialt, språklig, religiøst og kulturelt mangfold for å støtte elevenes læring i en inkluderende skole preget av dialog, toleranse og respekt for den enkelte
-
har bred kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
-
kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn har kunnskap om skolen som institusjon i samfunnet
-
kunnskap om skolens formål, verdigrunnlag og skolens betydning for utvikling av demokratiforståelse
-
kunnskap om elevenes danning og identitetsutvikling i et mangfoldig samfunn
-
kunnskap om profesjonsetikk
Studenten
-
kan legge til rette for demokratisk deltakelse ut fra begrunnede verdivalg
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere samarbeid med foresatte og elever, herunder foreldre- og utviklingssamtaler
-
kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål i et mangfoldig og flerkulturelt fellesskap
-
kan legge til rette for estetiske erfaringer og erkjennelser
-
kan nyttiggjøre seg av lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læringsprosesser
-
kan kritisk analysere og anvende skolens formål og verdigrunnlag
-
kan drøfte og legge til rette for nyanserte samtaler og diskusjoner som omhandler identitet
-
kan analysere profesjonsetiske spørsmål
Studenten
-
kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skolehverdag
-
kan vurdere hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
-
kan analysere og formidle profesjonsetiske utfordringer
-
kan fremme dialog, anerkjennelse og respekt i et mangfoldig læringsfellesskap
-
kan vise innsikt i lærerrollens utvikling og de utfordringer og muligheter læreren står overfor som oppdrager i et globalt, mangfoldig samfunn
-
kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.
For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.
-
Forberede og holde en undervisningsøkt for medstudenter
-
Skriftlig individuell oppgave med medstudentvurdering
-
75% obligatorisk aktiv deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Muntlig individuell eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|