2MPEL5101S-2 PEL 1, emne 2: Elevens læring og læringsmiljø

    • Emnekode
      2MPEL5101S-2
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL5101S-1 PEL 1, emne 1

Emnets innhold
  • Danning, identitetsutvikling og sosialisering
  • Tilpasset opplæring og inkluderende fellesskap
  • Vurdering for, som og av læring
  • Individuell tilrettelegging
  • Læringsutfordringer
  • Norsk og samisk skolehistorie
  • Mangfoldskompetanse
  • Demokrati og medborgerskap
  • Urfolk og nasjonale minoriteter i skolen
  • Barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • Mobbing og krenkelser
  • Nasjonale prøver og internasjonale undersøkelser 
  • Skolens samarbeidspartnere
  • Opplæringslova
  • Bokmål og nynorsk i profesjonssammenheng
  • Vitenskapsteori og metode

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling og danning i en mangfoldig skole
  • har kunnskap om tilpasset opplæring, inkluderende felleskap og individuell tilrettelegging
  • har kunnskap om demokrati og medborgerskap
  • har kunnskap om læringsutfordringer og tiltak som kan settes inn
  • har kunnskap om mangfold i skole og samfunn 
  • har kunnskap om urfolk generelt, samisk spesielt og nasjonale minoriteter
  • har kunnskap om hovedtrekk i norsk og samisk skolehistorie
  • har kunnskap om profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner og om overgrep mot barn, barn i sorg og krise 
  • har kunnskap om utvikling av gode læringsmiljøer og forebygging av krenkelser og mobbing
  • har kunnskap om relevante overganger i skolen
  • har kunnskap om overgangen mellom barneskole og ungdomsskole og mellom ungdomsskole og videregående opplæring
  • har grunnleggende kunnskap i vitenskapsteori og metode
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling og danning i møte med elever i en mangfoldig skole
  • kan anvende bred mangfoldskompetanse
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å iverksette tiltak som skal ivareta elevenes sosiale og faglige miljø og forebygge mobbing og krenkelser
  • kan redegjøre for norsk og samisk skolehistorie og drøfte skolens betydning i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden.
  • kan analysere resultater fra for eksempel nasjonale prøver, kartlegging og observasjoner
  • kan anvende teori og forskning i eget arbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende pedagogisk teori og kunnskap om mangfold og elevenes forutsetninger i samarbeid med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av tilpasset opplæring og undervisning
  • kan på faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling
  • behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre basisgrupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon. Det vil også være aktuelt med noe nettbasert undervisning.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.

Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets emner kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.

Undervisningsplaner er tilgjengelige ved oppstarten av hvert semester. I undervisningsplanen er det detaljerte oversikter over obligatorisk undervisning, organisering, aktuelt pensum og obligatoriske innleveringsoppgaver. 

Obligatoriske aktiviteter
  • 75 % deltagelse til undervisningen i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
  • Deltagelse i undervisning knyttet til bruk av sidemål som profesjonsspråk med innlevering av individuell skriftlig sidemålsoppgave. Nærmere beskrevet i undervisningsplanen.
  • Deltagelse på en fagdag knyttet til samiske forhold og samiske rettigheter.
  • En gruppeoppgave knyttet til oppbygging av akademisk tekst. Digital presentasjon.
  • En individuell skriftlig oppgave knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert