2MPEL5101S-1 PEL 1, emne 1: Skolen, læreren og eleven
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Skolens formål og verdigrunnlag
- Barn og unges rettigheter
- Tilpasset opplæring
- Didaktikk
- Klasseledelse
- Kontaktlærerrollen
- Læringsteorier
- Grunnlagsetikk og profesjonsetikk
- Observasjon
- Digitale verktøy
- Bærekraftig utvikling
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om skolens formål og verdigrunnlag
- har kunnskap om tilpasset opplæring
- har kunnskap om relevante overganger mellom skoler
- har kunnskap om skolens mandat og barns rettigheter
- har kunnskap om klasseledelse og kontaktlærerrollen
- har grunnleggende kunnskap om læringsteorier
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipper og om hvordan skolen kan legge til rette for praktiske, skapende og estetiske læreprosesser
- har kunnskap om grunnlagsetikk og profesjonsetiske prinsipper
- har kunnskap om observasjon som pedagogisk verktøy
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy og muligheter i undervisning
- har kunnskap om bærekraftig utvikling
Studenten
- kan anvende styringsdokumenter som utgangspunkt for tilpasset opplæring, og i begrunnelse av didaktiske valg
- kan anvende kunnskap om barn og unges rettigheter
- kan analysere elevenes læringsutbytte ved hjelp av ulike vurderingsformer og trekke konsekvenser for arbeidet med læring
- kan anvende grunnlagsetikk og profesjonsetiske prinsipper for å fremme trygge og inkluderende læringsmiljø
- kan gjøre rede for hvordan gode relasjoner kan etableres og hvordan utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø
- kan anvende teori som grunnlag for å reflektere over og utøve god klasseledelse
- kan planlegge og gjennomføre observasjon og bruke resultatene fra observasjon
- kan anvende digitale verktøy i undervisning
Studenten
- kan skape gode relasjoner med kolleger og elever for å skape gode læringsmiljøer
- kan alene og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan anvende grunnlagsetikk og profesjonsetiske prinsipper for å tematisere og diskutere aktuelle problemstillinger
Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre basisgrupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon. Det kan være aktuelt med noe nettbasert undervisning, seminarer eller nettstøtte mellom de obligatoriske samlingene.
For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.
Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.
Undervisningsplaner er tilgjengelige ved oppstarten av semesteret. I undervisningsplanen er det detaljerte oversikter over obligatorisk undervisning, organisering, aktuelt pensum og obligatoriske innleveringsoppgaver.
- 75 % deltakelse i undervisning i henhold til undervisnignsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres
- En individuell skriftlig oppgave med studentrespons
- Et muntlig framlegg
Individuell muntlig eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |