2MPEL5101-3 PEL 2, emne 3: Den profesjonelle lærer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått.

Emnets innhold

Skolen som organisasjon 

  • Skolens samfunnsmandat 

  • Skolebasert kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfellesskap 

  • Lærerens profesjonelle rolle 

  • Samarbeid mellom skole, hjem og andre instanser  

  • Skolehistorie 

  • Den norske skolen i et globalt perspektiv  

  • Mobbing og konflikthåndtering 

 

Samarbeid 

  • Skole, hjem, og elev 

  • Overgang mellom ulike skoletrinn  

  • Kollegaer, teamsamarbeid 

  • Eksterne instanser (f.eks. barnevern) 

 

Dannelse 

  • Ulike teorier om dannelse og identitetsutvikling  

  • Demokrati og demokratisk deltakelse  

  • Etikk og verdivalg 

  • Det faglige og det sosiale fellesskapet i skolen 

  • Oppdragelse i et mangfoldig og globalt samfunn 

  • Inkludering og anerkjennelse 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolen som kompleks organisasjon i samfunnet, om dens rammefaktorer og styringsstruktur 

  • har kunnskap om samarbeid med kolleger i skolen, elever, foresatte og relevante instanser utenfor skolen, og betydningen det har for elevenes læring og utvikling 

  • har kunnskap om sentrale faser og strategier i skolens historiske utvikling, og om skolens og utdanningens mandat og funksjon til ulike tider i Norge 

  • har læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter 

  • har kunnskap om sosialt, språklig, religiøst og kulturelt mangfold for å støtte elevenes læring i en inkluderende skole preget av dialog, toleranse og respekt for den enkelte 

  • har bred kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres  

  • kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn har kunnskap om skolen som institusjon i samfunnet 

  • kunnskap om skolens formål, verdigrunnlag og skolens betydning for utvikling av demokratiforståelse 

  • kunnskap om elevenes danning og identitetsutvikling i et mangfoldig samfunn 

  • kunnskap om profesjonsetikk 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan legge til rette for demokratisk deltakelse ut fra begrunnede verdivalg 

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere samarbeid med foresatte og elever, herunder foreldre- og utviklingssamtaler 

  • kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål i et mangfoldig og flerkulturelt fellesskap 

  • kan legge til rette for estetiske erfaringer og erkjennelser 

  • kan nyttiggjøre seg av lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læringsprosesser 

  • kan kritisk analysere og anvende skolens formål og verdigrunnlag 

  • kan drøfte og legge til rette for nyanserte samtaler og diskusjoner som omhandler identitet 

  • kan analysere profesjonsetiske spørsmål 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skolehverdag 

  • kan vurdere hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid 

  • kan analysere og formidle profesjonsetiske utfordringer 

  • kan fremme dialog, anerkjennelse og respekt i et mangfoldig læringsfellesskap 

  • kan vise innsikt i lærerrollens utvikling og de utfordringer og muligheter læreren står overfor som oppdrager i et globalt, mangfoldig samfunn 

  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen 

 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning. Undervisningsspråket er hovedsakelig  norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede. 

 

Arbeidskrav
  • Forberede og holde en undervisningsøkt for medstudenter 

  • Skriftlig individuell oppgave med medstudentvurdering 

  • 75% obligatorisk aktiv deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert. 

Vurdering

Muntlig individuell eksamen. 

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk