2MPEL171S-3 PEL 2, emne 3: Den profesjonelle lærer
- Emnekode2MPEL171S-3
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Emner: 2MPEL171-1 PEL emne 1 og 2MPEL171-2 PEL emne 2 eller tilsvarende, må være bestått
 
Skolen som organisasjon
-  
Skolens samfunnsmandat
 -  
Skolebasert kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfellesskap
 -  
Lærerens profesjonelle rolle
 
-  
Samarbeid mellom skole, hjem og andre instanser
 -  
Skolehistorie
 -  
Den norske skolen i et globalt perspektiv
 -  
Mobbing og konflikthåndtering
 
Samarbeid
-  
Skole, hjem, og elev
 -  
Overgang mellom ulike skoletrinn
 -  
Kollegaer, teamsamarbeid
 -  
Eksterne instanser (f.eks. barnevern)
 
Dannelse
-  
Ulike teorier om dannelse og identitetsutvikling
 -  
Demokrati og demokratisk deltakelse
 
-  
Etikk og verdivalg
 -  
Det faglige og det sosiale fellesskapet i skolen
 -  
Oppdragelse i et mangfoldig og globalt samfunn
 -  
Inkludering og anerkjennelse
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
-  
har kunnskap om skolen som kompleks organisasjon i samfunnet, om dens rammefaktorer og styringsstruktur
 -  
har kunnskap om samarbeid med kolleger i skolen, elever, foresatte og relevante instanser utenfor skolen, og betydningen det har for elevenes læring og utvikling
 -  
har kunnskap om sentrale faser og strategier i skolens historiske utvikling, og om skolens og utdanningens mandat og funksjon til ulike tider i Norge
 
-  
har læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
 -  
har kunnskap om sosialt, språklig, religiøst og kulturelt mangfold for å støtte elevenes læring i en inkluderende skole preget av dialog, toleranse og respekt for den enkelte
 -  
har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
 -  
har kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn og har kunnskap om skolen som institusjon i samfunnet
 -  
har kunnskap om skolens formål, verdigrunnlag og skolens betydning for utvikling av demokratiforståelse
 
-  
har kunnskap om elevenes danning og identitetsutvikling i et mangfoldig samfunn
 -  
har kunnskap om profesjonsetikk
 
Studenten
-  
kan legge til rette for demokratisk deltakelse ut fra begrunnede verdivalg
 -  
kan planlegge, gjennomføre og vurdere samarbeid med foresatte og elever, herunder foreldre- og utviklingssamtaler
 -  
kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål i et mangfoldig og flerkulturelt fellesskap
 
-  
kan legge til rette for estetiske erfaringer og erkjennelser
 -  
kan nyttiggjøre seg av lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læringsprosesser
 -  
kan kritisk analysere og anvende skolens formål og verdigrunnlag
 -  
kan drøfte og legge til rette for nyanserte samtaler og diskusjoner som omhandler identitet
 -  
kan analysere profesjonsetiske spørsmål
 
Studenten
-  
kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skolehverdag
 -  
kan vurdere hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
 -  
kan analysere og formidle profesjonsetiske utfordringer
 
-  
kan fremme dialog, anerkjennelse og respekt i et mangfoldig læringsfellesskap
 -  
kan vise innsikt i lærerrollens utvikling og de utfordringer og muligheter læreren står overfor som oppdrager i et globalt, mangfoldig samfunn
 -  
kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
 
Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.
For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.
-  
Forberede og holde en undervisningsøkt for medstudenter
 -  
Skriftlig individuell oppgave med medstudentvurdering
 -  
75 % obligatorisk aktiv deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 
  | 
Muntlig individuell eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Karakteren i PEL 2, emne 3 teller 50% av endelig karakter i faget PEL 2 (30 studiepoeng)
Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.