2MPEL171-4 PEL 2, emne 4: Den forskende, kreative og etisk bevisste lærer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-3 PEL 2, emne 3

Emnets innhold

Vitenskapsteori

  • Hovedtrekk i vitenskapshistorien
  • Utvalgte vitenskapsteorier, herunder for eks. fenomenologi og postpositivisme

Forskningsmetode

  • Kvalitativ metode
    • Bl.a. observasjon, intervju og tekstanalyse
  • Kvantitativ metode
    • Grunnleggende statistikkforståelse
  • Forskningsetiske problemstillinger

Akademisk skriving

Utfordringer og muligheter i grunnskolens virksomhet

  • Forsknings- og utviklingsarbeid 
  • Læreplanteori og lokalt læreplanarbeid
  • Undervisningsplanlegging i lys av opplæringslov og læreplanverket

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer og muligheter i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har kunnskap om skoleutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsetikk og sentrale vitenskapsteoretiske tilnærminger  i utdanningsforskning
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for utdanningsforskning
Ferdigheter

Studenten 

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for elevers læring i et mangfoldig felleskap
  • har vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap
  • kan benytte akademisk skriving i eget arbeid
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring med bruk av varierte undervisnings- og arbeidsmåter, på ulike arenaer, i samarbeid med andre, og kritisk analysere prosessen i lys av forskningsbasert kunnskap og pedagogisk teori
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk og skolerelaterte problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning. Undervisningsspråket er hovedsakelig  norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.

Arbeidskrav
  • Utarbeide en undervisningsplan
  • 75 % obligatorisk aktiv deltakelse til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

5 timers skriftlig individuell eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2MPEL171S-4
15
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk