2MPEL171-3 PEL 2, emne 3: Den profesjonelle lærer
- Emnekode2MPEL171-3
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Emner: 2MPEL171-1 PEL emne 1 og 2MPEL171-2 PEL emne 2 eller tilsvarende, må være bestått
Skolen som organisasjon
- Skolens samfunnsmandat
- Skolebasert kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfellesskap
- Lærerens profesjonelle rolle
- Samarbeid mellom skole, hjem og andre instanser
- Skolehistorie
- Den norske skolen i et globalt perspektiv
- Mobbing og konflikthåndtering
Samarbeid
- Skole, hjem, og elev
- Overgang mellom ulike skoletrinn
- Kollegaer, teamsamarbeid
- Eksterne instanser (f.eks. barnevern)
Dannelse
- Ulike teorier om dannelse og identitetsutvikling
- Demokrati og demokratisk deltakelse
- Etikk og verdivalg
- Det faglige og det sosiale fellesskapet i skolen
- Oppdragelse i et mangfoldig og globalt samfunn
- Inkludering og anerkjennelse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om skolen som kompleks organisasjon i samfunnet, om dens rammefaktorer og styringsstruktur
- har kunnskap om samarbeid med kolleger i skolen, elever, foresatte og relevante instanser utenfor skolen, og betydningen det har for elevenes læring og utvikling
- har kunnskap om sentrale faser og strategier i skolens historiske utvikling, og om skolens og utdanningens mandat og funksjon til ulike tider i Norge
- har læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har kunnskap om sosialt, språklig, religiøst og kulturelt mangfold for å støtte elevenes læring i en inkluderende skole preget av dialog, toleranse og respekt for den enkelte
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn har kunnskap om skolen som institusjon i samfunnet
- kunnskap om skolens formål, verdigrunnlag og skolens betydning for utvikling av demokratiforståelse
- kunnskap om elevenes danning og identitetsutvikling i et mangfoldig samfunn
- kunnskap om profesjonsetikk
Studenten
- kan legge til rette for demokratisk deltakelse ut fra begrunnede verdivalg
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere samarbeid med foresatte og elever, herunder foreldre- og utviklingssamtaler
- kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål i et mangfoldig og flerkulturelt fellesskap
- kan legge til rette for estetiske erfaringer og erkjennelser
- kan nyttiggjøre seg av lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læringsprosesser
- kan kritisk analysere og anvende skolens formål og verdigrunnlag
- kan drøfte og legge til rette for nyanserte samtaler og diskusjoner som omhandler identitet
- analysere profesjonsetiske spørsmål
Studenten
- kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skolehverdag
- kan vurdere hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
- kan analysere og formidle profesjonsetiske utfordringer
- kan fremme dialog, anerkjennelse og respekt i et mangfoldig læringsfellesskap
- kan vise innsikt i lærerrollens utvikling og de utfordringer og muligheter læreren står overfor som oppdrager i et globalt, mangfoldig samfunn
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning. Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.
For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.
- Forberede og holde en undervisningsøkt for medstudenter
- Skriftlig individuell oppgave med medstudentvurdering
- 75 % obligatorisk aktiv deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Muntlig individuell eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.