2MPEL171-3 PEL 2, emne 3: Den profesjonelle lærer

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Emner: 2MPEL171-1 PEL emne 1 og 2MPEL171-2 PEL emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold

Skolen som organisasjon

  • Skolens samfunnsmandat
  • Skolebasert kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfellesskap
  • Lærerens profesjonelle rolle
  • Samarbeid mellom skole, hjem og andre instanser
  • Skolehistorie
  • Den norske skolen i et globalt perspektiv
  • Mobbing og konflikthåndtering

Samarbeid

  • Skole, hjem, og elev
  • Overgang mellom ulike skoletrinn
  • Kollegaer, teamsamarbeid
  • Eksterne instanser (f.eks. barnevern)

Dannelse

  • Ulike teorier om dannelse og identitetsutvikling
  • Demokrati og demokratisk deltakelse
  • Etikk og verdivalg
  • Det faglige og det sosiale fellesskapet i skolen
  • Oppdragelse i et mangfoldig og globalt samfunn
  • Inkludering og anerkjennelse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om skolen som kompleks organisasjon i samfunnet, om dens rammefaktorer og styringsstruktur
  • har kunnskap om samarbeid med kolleger i skolen, elever, foresatte og relevante instanser utenfor skolen, og betydningen det har for elevenes læring og utvikling
  • har kunnskap om sentrale faser og strategier i skolens historiske utvikling, og om skolens og utdanningens mandat og funksjon til ulike tider i Norge
  • har læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har kunnskap om sosialt, språklig, religiøst og kulturelt mangfold for å støtte elevenes læring i en inkluderende skole preget av dialog, toleranse og respekt for den enkelte
  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
  • har kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn har kunnskap om skolen som institusjon i samfunnet
  • kunnskap om skolens formål, verdigrunnlag og skolens betydning for utvikling av demokratiforståelse
  • kunnskap om elevenes danning og identitetsutvikling i et mangfoldig samfunn
  • kunnskap om profesjonsetikk
Ferdigheter

Studenten 

  • kan legge til rette for demokratisk deltakelse ut fra begrunnede verdivalg
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere samarbeid med foresatte og elever, herunder foreldre- og utviklingssamtaler
  • kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål i et mangfoldig og flerkulturelt fellesskap
  • kan legge til rette for estetiske erfaringer og erkjennelser
  • kan nyttiggjøre seg av lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læringsprosesser
  • kan kritisk analysere og anvende skolens formål og verdigrunnlag
  • kan drøfte og legge til rette for nyanserte samtaler og diskusjoner som omhandler identitet
  • analysere profesjonsetiske spørsmål
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan identifisere og analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skolehverdag
  • kan vurdere hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
  • kan analysere og formidle profesjonsetiske utfordringer
  • kan fremme dialog, anerkjennelse og respekt i et mangfoldig læringsfellesskap
  • kan vise innsikt i lærerrollens utvikling og de utfordringer og muligheter læreren står overfor som oppdrager i et globalt, mangfoldig samfunn
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av tre hovedelementer: individuelt arbeid, arbeid i mindre grupper og lærerledet undervisning, som skjer i form av forelesninger og seminarer. Arbeidsmåtene skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle samarbeidsevner for å drøfte og analysere læringsmål. Det kan også være aktuelt med noe nettbasert undervisning. Undervisningsspråket er hovedsakelig  norsk, men noe undervisning på engelsk kan forekomme.

For at studentene skal få trening i arbeidsmåter som de vil trenge i læreryrket, vil det bli lagt vekt på aktiviteter som krever ferdigheter i å formidle, kommunisere, samarbeide og lede.

Arbeidskrav
  • Forberede og holde en undervisningsøkt for medstudenter
  • Skriftlig individuell oppgave med medstudentvurdering
  • 75 % obligatorisk aktiv deltagelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurdering

Muntlig individuell eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Studentene bør være oppmerksomme på at ikke alle fagets temaer kan behandles i forelesninger eller seminarer. Det er studentenes ansvar å sette seg inn i, reflektere over- og tilegne seg pensum.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
2MPEL171S-3
15
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk