2MPED-1 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1: Fordypning i spesialpedagogikk

    • Emnekode
      2MPED-1
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL 1, emne 1, 2MPEL171-2 PEL 1, emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2

Emnets innhold
  • Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Spesifikke tiltak og arbeidsmåter knytter til ulike læringsvansker
  • Forebygging og tilrettelegging, faglig og organisatorisk differensiering
  • Sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og halvårsrapporter
  • Kommunikasjonsteori og ”Den profesjonelle samtalen”
  • Foreldresamarbeid
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, ulike hjelpeinstanser (PPT, BUP)
  • Fordypning i systemteori og pedagogisk analyse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om lærevansker sett i et individuelt og relasjonelt/ kontekstuelt perspektiv
  • har spesialisert innsikt i høyfrekvente lærevansker
  • har kunnskap om lovverk, retningslinjer og prinsipper for spesialundervisning
  • har kunnskap om arbeidsmåter og tiltak for å forebygge og avhjelpe lærevansker
  • har kunnskap om individuell kartlegging
  • har kunnskap om rådgiving, veiledning og foreldresamarbeid
  • har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Ferdigheter

Studenten 

  • kan reflektere over og drøfte spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisningen i skolen
  • kan analysere læringsmiljøet i forhold til hva som hemmer og fremmer elevers læringsmuligheter ved hjelp av hensiktsmessige kartleggingsverktøy
  • kan planlegge, tilrettelegge og vurdere læringsmiljøet ut fra et spesialpedagogisk, forebyggende og avhjelpende perspektiv
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger med kolleger, foreldre og hjelpeinstanser
Generell kompetanse

Studenten 

  • har innsikt i hvordan lærerne kan legge til rette for et godt læringsmiljø med bruk av varierte undervisnings- og arbeidsmåter for elever med særlige behov
  • har kompetanse i kartlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplæring og undervisning for elever med særskilte opplæringsbehov, ut fra etiske og pedagogiske prinsipper for læring og deltakelse i et inkluderende fellesskap
  • har kompetanse i å reflektere over egen yrkesutøvelse i forhold til etiske, faglige og organisatorisk differensierte tiltak og arbeidsmåter både på individ, gruppe- og organisasjonsnivå
  • har kompetanse i å involvere, veilede og samarbeide med foresatte og ulike hjelpeinstanser for å fremme elevenes rett til et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, dvs. at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som bl.a.:

  • Forelesninger
  • Litteraturstudier
  • Individuelt arbeid
  • Gruppearbeid
  • Seminarer med framlegg og refleksjonsnotater

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.

Arbeidskrav
  • Innlevering av en skriftlig gruppeoppgave på inntil 4000 ord.
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Tillatte hjelpemidler til eksamen
Støtteark på inntil en A4-side.
Vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)