2MPED-1 Profesjonsrettet pedagogikk 1, emne 1: Fordypning i spesialpedagogikk
- Emnekode2MPED-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: 2MPEL171-1 PEL 1, emne 1, 2MPEL171-2 PEL 1, emne 2 eller 2MPEL5101-1 PEL 1, emne 1 og 2MPEL5101-2 PEL 1, emne 2
- Ulike kartleggingsverktøy og vurderingsformer
- Spesifikke tiltak og arbeidsmåter knytter til ulike læringsvansker
- Forebygging og tilrettelegging, faglig og organisatorisk differensiering
- Sakkyndige vurderinger, individuelle opplæringsplaner og halvårsrapporter
- Kommunikasjonsteori og ”Den profesjonelle samtalen”
- Foreldresamarbeid
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, ulike hjelpeinstanser (PPT, BUP)
- Fordypning i systemteori og pedagogisk analyse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lærevansker sett i et individuelt og relasjonelt/ kontekstuelt perspektiv
- har spesialisert innsikt i høyfrekvente lærevansker
- har kunnskap om lovverk, retningslinjer og prinsipper for spesialundervisning
- har kunnskap om arbeidsmåter og tiltak for å forebygge og avhjelpe lærevansker
- har kunnskap om individuell kartlegging
- har kunnskap om rådgiving, veiledning og foreldresamarbeid
- har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Studenten
- kan reflektere over og drøfte spesialpedagogiske problemstillinger som er relevante for undervisningen i skolen
- kan analysere læringsmiljøet i forhold til hva som hemmer og fremmer elevers læringsmuligheter ved hjelp av hensiktsmessige kartleggingsverktøy
- kan planlegge, tilrettelegge og vurdere læringsmiljøet ut fra et spesialpedagogisk, forebyggende og avhjelpende perspektiv
- kan kommunisere om faglige problemstillinger med kolleger, foreldre og hjelpeinstanser
Studenten
- har innsikt i hvordan lærerne kan legge til rette for et godt læringsmiljø med bruk av varierte undervisnings- og arbeidsmåter for elever med særlige behov
- har kompetanse i kartlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av opplæring og undervisning for elever med særskilte opplæringsbehov, ut fra etiske og pedagogiske prinsipper for læring og deltakelse i et inkluderende fellesskap
- har kompetanse i å reflektere over egen yrkesutøvelse i forhold til etiske, faglige og organisatorisk differensierte tiltak og arbeidsmåter både på individ, gruppe- og organisasjonsnivå
- har kompetanse i å involvere, veilede og samarbeide med foresatte og ulike hjelpeinstanser for å fremme elevenes rett til et likeverdig og inkluderende opplæringstilbud
Undervisnings- og læringsformene i emnet har sitt fundament i de overordnede læringsutbytteformuleringene for emnet. Emnet er profesjonsorientert, dvs. at forholdet mellom fagkunnskap og praksis er et gjennomgående tema. Det vil bli lagt opp til ulike undervisnings- og læringsformer som skal fremme aktiv studentdeltakelse og utvikle evnen til analyse av læringsmål, samarbeid, drøfting og refleksjon, som bl.a.:
- Forelesninger
- Litteraturstudier
- Individuelt arbeid
- Gruppearbeid
- Seminarer med framlegg og refleksjonsnotater
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen i de semestre hvor det er praksisstudie.
- Innlevering av en skriftlig gruppeoppgave på inntil 4000 ord.
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Individuell muntlig eksamen.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Støtteark på inntil en A4-side.