2MNK5101S-4 Norsk 2, emne 4: Språklig variasjon i didaktisk perspektiv

    • Emnekode
      2MNK5101S-4
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2MNK5101S-1 Norsk 1, emne 1 og 2MNK5101S-2 Norsk 1, emne 2 eller tilsvarende, må være bestått

Emnets innhold
  • Norge som flerspråklig samfunn, samiske språk og nasjonale minoritetsspråk
  • Nabospråk og nabospråksdidaktikk
  • Sosiolingvistikk, språklig identitet og flerspråklig praksis
  • Talespråksvariasjon og talespråksdidaktikk
  • Språkhistorie, språklige endringsprosesser og normeringsspørsmål
  • Analyse av og arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • Utforming og drøfting av problemstillinger (presentert muntlig i seminar)(FoU) Vitenskapsteori, forskningsdesign og forskningsmetode (FoU)
  • Resymé og analyse av faglitteratur som er relevant for et selvvalgt tema (FoU) Arbeid med utvikling av eget muntlig og skriftlig fagspråk og gi respons til medstudenters skriving.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om relevante språkteoretiske og språkdidaktiske begrep og perspektiv og innsikt i forskning og teori på feltet
  • har kunnskap om forhold mellom majoritetsspråk og minoritetsspråk, og kjennskap til de samiske språka og  nasjonale minoritetsspråk
  • Har kunnskap om nabospråk og språk i Norden
  • har kunnskap om språkhistorie,  språklige endringsprosesser i eldre og nyere tid og gjeldende normering av nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om språklig variasjon, inkludert talemålsvariasjon
  • har kunnskap om vitenskapelig tenkemåte og forskningsmetoder i norskfaget
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om grammatikk, språk og tekst i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan legge til rette for variert arbeid med språk i skolen
  • kan reflektere over språklig mangfold, språkutvikling og språkpolitikk
  • kan bruke kunnskap om nabospråk, talemål og nynorsk og bokmål til å legge til rette for kontrastiv språkundervisning
  • kan skrive en FoU-oppgave om et selvvalgt tema
Generell kompetanse

Studenten

  • har bred innsikt i språkdidaktisk forskning og utviklingsarbeid og kan drøfte forskningsetiske problemstillinger
  • kan formidle og kommunisere om relevante faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid  
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5 – 10 i samarbeid med andre
  • mestrer norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Detaljer vil komme i undervisningsplanen. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler en identitet som lærer. Det skal være en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor. Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden ut fra undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Muntlig presentasjon av en faglig problemstilling i gruppe med andre studenter
  • Inntil tre individuelle skriftlige arbeidskrav (Kort notat med prosjektbeskrivelse, resymé av relevant faglitteratur, drøfting av et faglig tema) Skriftspråk: Valgfritt.
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen i emnet. Studenten har selv ansvar for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
60
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
40
Eksamen

Del 1: Individuell FoU-oppgave om et tema studenten selv har valgt. Eksamen teller 60 % av karakteren. 

Del 2: Individuell muntlig eksamen. Eksamen teller 40 % av karakteren.  

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert
Emnenivå
Tredjeårsemner, nivå III (300-LN)