2MNK5101S-3 Norsk 2, emne 3: Litteratur og litteraturdidaktikk

    • Emnekode
      2MNK5101S-3
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNK5101S-1 Norsk 1, emne 1 og 2MNK5101S-2 Norsk 1, emne 2

Emnets innhold
  • Historiske perspektiver på barne- og ungdomslitteratur med vekt på sentrale verk og forfatterskap
  • Litteraturteoretiske tilnærmingsmåter og litteraturdidaktikk, også i et flerkulturelt perspektiv
  • Studium av et utvalg skjønnlitteratur for mellomtrinnslesere, ungdom og unge voksne
  • Studium av et utvalg multimodale tekster innenfor skriftlige og muntlige sjangre
  • Analyse av et rikt utvalg tekster i ulike sjangre og medium
  • Litteratur, danning og litteraturformidling i og utenfor klasserommet
  • Litterær analyse av skjønnlitterære tekster i et fagdidaktisk perspektiv (FoU)
  • Avgrense et tema for analyse og velge teori og analysemetode (FoU)
  • Bruk av forskningsmetode (for eksempel intervju eller spørreundersøkelse) i utvalgte artikler (FoU)
  • Arbeid med utvikling av eget muntlig og skriftlig fagspråk og respons til medstudenters skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om litteratur i norskfaget i gjeldende læreplaner for grunnskolen
  • har kunnskap om litteratur for barn, unge og voksne
  • har kunnskap om litteraturhistorie, med vekt på barne- og ungdomslitteraturhistorie
  • har kunnskap om samisk litteratur og kultur
  • har bred kunnskap om litteraturanalytiske og litteraturdidaktiske tilnærminger
  • har kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiver
  • har grunnleggende kunnskap om hermeneutikk som teori og metode
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere muntlige, skriftlige og multimodale tekster og formidle litteratur for barn og ungdom
  • kan ta i bruk varierte arbeidsmåter som bidrar til at alle elever kan øke sin litteraturforståelse
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa og skjønnlitteratur og gjøre rede for elev- og trinntilpassede litteraturdidaktiske valg
  • kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium, i klasserommet og på digitale arenaer
  • kan lede klasseromssamtaler om litteratur
  • mestrer skriftlig nynorsk og bokmål, og kan undervise elever i begge skriftspråka
Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over norskfaget som kultur-, litteratur- og danningsfag
  • kan formidle fagstoff om litteratur, tekster og medium i relevante uttrykksformer
  • kjenner til litteraturdidaktisk forskning og utviklingsarbeid og kan drøfte forskningsetiske problemstillinger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5 – 10 i samarbeid med andre
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler en identitet som lærer. Det skal være en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden ut fra undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • En større skriftlig individuell oppgave med veiledning. Oppgaven skal skrives på nynorsk.
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
  • 75% obligatorisk frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen i emnet. Studenten har selv ansvar for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Ingen hjelpemidler
Eksamen

Muntlig eksamen, i par eller individuelt

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)