2MNK5101-7 Norsk: Flerspråklighet

    • Emnekode
      2MNK5101-7
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNK5101-6 Norsk: Vitenskapelige teorier og metoder

Emnets innhold
  • Flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå, nasjonalt og internasjonalt
  • Språkpolitikk
  • Sosiale og typologiske perspektiver på andrespråkslæring
  • Literacy i flerspråklige kontekster
  • Vurdering i flerspråklige sammenhenger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om flerspråklighet
  • har inngående kunnskap språkpolitikk, nasjonalt og internasjonalt
  • har inngående kunnskap om sosiale og typologiske trekk ved andrespråklæring
  • har inngående kunnskap om literacy i ulike nasjonale og internasjonale kontekster
  • har inngående kunnskap om vurdering i flerspråklige sammenhenger
Ferdigheter

Studenten

  • kan undervise i komplekse språklige kontekster, alene og sammen med andre
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal språkpolitikk, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan trekke inn sosiale perspektiver på andrespråkslæring i undervisning
  • beskrive og analysere språk i et språktypologisk perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskning om flerspråklighet, vurdering og literacy, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan styrke internasjonale og flerspråklige perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse for ulike samfunnsgruppers situasjon og stimulere til demokratisk deltakelse 
  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen
  • kan kommunisere om mål, innhold, metoder og organisering når det gjelder undervisning i flerspråklige kontekster, både med spesialister og til allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminarer og arbeid i grupper. Aktiv deltaking i undervisninga og på Høgskolens digitale studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil tre skriftlige eller muntlige arbeidskrav, individuelt eller i gruppe
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Ingen hjelpemidler
100%
Eksamen

Individuell muntlig eksamen.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)