2MNK5101-6 Norsk: Vitenskapelige teorier og metoder i norskfaget

    • Emnekode
      2MNK5101-6
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNK5101-5 Norsk emne 5

Emnets innhold
  • forskningsfeltet norskdidaktikk
  • undervisning og læring i norskfaget i den flerspråklige og mangfoldige skolen
  • utforskende arbeidsmåter i norskfaget
  • vitenskapsteori og forskningsmetoder i norskfaglig forskning
  • yrkesetiske problemstillinger i norskfaget og i norskdidaktisk forskning 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om utviklingen av forskning relevant for grunnskolens norskfag
  • har avansert kunnskap om sentrale teorier og metodologiske tilnærminger i norskdidaktisk forsking og om vitenskapelige tenkemåter i norskfaget
  • har inngående kunnskap om norskfagets teorigrunnlag
  • har inngående kunnskap om hvordan ulikheter i elevenes bakgrunn og forutsetninger har betydning for undervisning og læring i norskfaget
Ferdigheter

Studenten

  • kan ta i bruk teorier, forskningsmetoder og -resultater relevante for norskfaget i planlegging av FoU-arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i eget FoU-arbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i norskfaget og få innsikt i hvordan man som kollega kan bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole

 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Arbeidskrav
  • Utarbeiding av prosjektbeskrivelse for masteroppgaven
  • Én skriftlige oppgave, individuelt eller i gruppe
  • Et kort muntlig framlegg knyttet til prosjektbeskrivelsen og et muntlig framlegg av vitenskapelig artikkel
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten har selv ansvar for å bli registrert.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100%
Vurdering

Skriftlig individuell eksamen over 5 timer.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Norwegian: Scientific theories and methods in Norwegian as a language subject
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)