2MNK5101-5 Norsk: Norsk litteratur

    • Emnekode
      2MNK5101-5
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNK5101-4 Norsk 2, emne 4

Emnets innhold
  • Litteraturhistorie
  • Et utvalg på inntil 20 sentrale litterære verk, inkludert litteratur for og om ungdom, der ulike sjangrer og perioder er representert
  • Ulike teoridannelser og ulike teoretiske tilganger til litterære verk
  • Litterær analyse
  • Litteraturdidaktikk 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om hovedlinjene i norsk litteraturhistorie, inkludert barne- og ungdomslitteraturhistorie
  • har inngående kunnskap om egenarten til litteratur rettet mot lesere i ulike aldersgrupper
  • har spesialisert innsikt i et toneangivende forfatterskap, en sentral tematikk, en diktart eller en sjanger
  • har inngående kunnskap om relevant sjangerteori, forholdet mellom diktartene og mellom litteratur og andre estetiske uttrykksformer
  • har inngående kunnskap om litteraturdidaktikk og litteraturformidling
  • har inngående kunnskap om ulike teoretiske og metodiske tilnærmingsmåter i litteraturforskning, samt relevante vitenskapsteoretiske perspektiver
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere litteratur basert på ulike teoretiske tilganger
  • kan reflektere over litteraturens funksjoner og danningspotensial
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan bruke relevante estetiske teorier og metoder fra forskning- og utviklingsarbeid på litteraturfeltet
Generell kompetanse

Studenten

  • behersker norskfagets uttrykksformer og kan formidle faglig avanserte forsking- og utviklingsarbeid på begge målformer og muntlig til ulike målgrupper
  • har oversikt over og kan på avansert nivå kommunisere faglige problemstillinger knyttet til litteratur og litteraturundervisning i skolen
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga blir lagt opp i form av forelesninger og arbeid i grupper. Det kreves også individuelt arbeid. Aktiv deltakelse i undervisningen er en viktig del av studiet. Studentene skriver oppgaver og får respons. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Arbeidskrav
  • Én individuell skriftlig innleveringsoppgave
  • Ett muntlig framlegg, individuelt eller i par
  • 80% obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.

Begge målformer skal være representert i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
4 Dag(er)
  • Alle
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager over et oppgitt emne, på norsk og på maksimalt 4000 ord (ikke medregnet overskrifter, innholdsliste og referanser).

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakte

Emnenavn på engelsk: 
Norwegian: Norwegian literature
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)