2MNK5101-2 Norsk 1, emne 2: Lesing og skriving

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Teorier om lesing og skriving og lese- og skriveutvikling
  • Videre lese- og skriveopplæring
  • Lese- og skriveopplæring på nynorsk
  • Vurdering av lese- og skriveferdigheter
  • Digitale lesestrategier og multimodale tekster
  • Barn og ungdoms lesevaner og motivasjon for lesing
  • Litteratur for barn, unge og voksne i ulike sjangrer og medium
  • Litteratur fra ulike kulturer, inkludert samisk litteratur
  • Innføring i akademisk skriving med vekt på fagdidaktisk analyse (FoU)
  • Arbeid med utvikling av eget muntlig og skriftlig fagspråk på nynorsk og bokmål og gi respons til medstudenters skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om teorier om lesing og skriving og hvordan elever med norsk som første- og andrespråk utvikler disse ferdighetene
  • har fagdidaktisk kunnskap om arbeid med videreutvikling av lese- og skriveferdigheter på nynorsk og bokmål for ulike formål og i ulike sjangrer og teknologier
  • har kunnskap om barn og unges lesevaner og bruk av digitale medier
  • har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster i ulike sjangrer og medium tilpasset elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet, inkludert samisk litteratur og kultur
  • har kunnskap om vurdering i norskfaget, kartleggingsprøver i lesing og læremiddel
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke faglig og fagdidaktisk kunnskap for å tilpasse den videre lese- og skriveopplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i nynorsk og bokmål
  • kan skape læringsmiljø som legger til rette for at elever får varierte erfaringer med å lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangre og medium
  • kan bruke kunnskap om litteratur i faglig arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan vurdere ulike norskfaglige læremidler, digitale og andre
  • mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge skriftspråka
Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevene på mellomtrinnet videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltakelse i undervisningen og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler en identitet som lærer. Det skal være en nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet.

Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

 

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden ut fra undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på nettseminarer
  • To korte fagtekster knyttet til emner i pensum, som spesifisert i undervisningsplanen. En tekst skal skrives på bokmål, en tekst på nynorsk.
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller til medstudentenes skriving, som spesifisert i semesterplanen.
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen i emnet. Studenten har selv ansvar for å bli registrert.
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 48 timer. Skriftspråk: Nynorsk.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Alt utenom automatiske oversettelsesprogram.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk