2MNK5101-1 Norsk 1, emne 1: Språk og tekst

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Språk som system
  • Språkdidaktikk, inkludert nynorskdidaktikk, og teorier om språklæring og språkutvikling
  • Norsk som andrespråk og språktypologi
  • Tekstteori og retorikk
  • Muntlig kommunikasjon
  • Lese- og skrivevansker
  • Språkbruk i muntlige, skriftlige og multimodale tekster i ulike sjangre, inkludert læreverk i norskfaget for 5 - 10
  • Arbeid med elevenes muntlige og skriftlige ferdigheter på nynorsk og bokmål Analyse av læreverk og erfaring med å utforme problemstillinger (FOU)
  • Arbeid med utvikling av eget muntlig og skriftlig fagspråk og gi respons til medstudenters skriving.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i skolefagets historie og egenart
  • har omfattende kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om muntlig kommunikasjon
  • har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og multimodale tekster, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangre og medium
  • har kunnskap om språkdidaktikk og teorier om språklæring og språkutvikling for elever med norsk som første- og andrespråk
  • har kunnskap om norsk i et kontrastivt perspektiv, og kjenner til typologiske trekk i samiske språk og andre utvalgte språk
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere språk og språkbruk og gjøre greie for faglige og fagdidaktiske valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling for alle elever
  • kan bruke kunnskap om språk og tekst i faglig arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • Kan kjenne igjen tegn på lese- og skrivevansker
  • kan vurdere ulike norskfaglige læremiddel, digitale og andre mestrer skriftlig nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge skriftspråka
Generell kompetanse

Studenten

  • kan observere norskundervisning og reflektere over den og rollen som norsklærer ut fra gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er ein integrert del av faga som inngår i utdanninga. Alle fag i utdanninga har saman med praksisstudiet ansvar for at studentane utviklar ein identitet som lærar. Det skal vere ei nær kopling mellom innhald og arbeidsmåtar i lærarutdanningsfaga og praksisstudiet. Rettleiing og vurdering av studentar i praksisstudiet er eit felles ansvarsområde for faglærarane i grunnskulelærarutdanningane, praksislærar og rektor.

Studentane skal utføre oppgåver i praksisperioden ut frå undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskulen.

Arbeidskrav
  • Deltagelse på inntil to nettseminarer, individuelt eller i gruppe.
  • Inntil to individuelle skriftlige fagtekster, som spesifisert i undervisningsplanen. En tekst skal skrives på nynorsk.
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i undervisningsplanen.
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning slik det går fram av undervisningsplanen i emnet. Studenten har selv ansvar for å bli registrert.
Vurdering

5 timer individuell, skriftlig skoleeksamen. Skriftspråk: bokmål

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk