2MNK171-7 Norsk: Flerspråklighet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNK5101-6: Norsk: Vitenskapelige teorier og metoder

Emnets innhold
  • Opplæring i flerspråklige kontekster i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • Teorier om flerspråklighet
  • Språkpolitikk i flerspråklige kontekster
  • Undervisning av elever som ikke har opplæringsspråket som førstespråk
  • Språktypologiske teorier
  • Vurdering i flerspråklige sammenhenger

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om flerspråklighet
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori om litterasitetpraksiser i ulike nasjonale og internasjonale kontekster
  • har inngående kunnskap om opplæring i flerspråklige kontekster
  • har inngående kunnskap om språktypologi
  • har inngående kunnskap om vurdering i flerspråklige sammenhenger
Ferdigheter

Studenten

  • kan undervise i komplekse språklige kontekster, alene og sammen med andre
  • kan beskrive og analysere språk i språktypologisk perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning om flerspråklighet, vurdering og litterasitet og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan styrke internasjonale og flerspråklige perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse for urfolks og minoriteters status og stimulere til demokratisk deltakelse 
  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til yrkesutøvelsen
  • kan kommunisere om mål, innhold, metoder og organisering når det gjelder undervisning i flerspråklige kontekster, både med spesialister og til allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisninga blir lagt opp i form av forelesninger, ulike seminar, arbeid i grupper og individuelt. Aktiv deltaking i undervisninga og på Høgskolens IKT-baserte studiestøttesystem er en viktig del av studiet. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen.

Arbeidskrav
  • To skriftlige oppgaver, individuelt eller i gruppe
  • Korte faglige innspill knyttet til emner i pensum eller medstudenters skriving, som spesifisert i semesterplanen
  • 75 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Vurdering

Muntlig eksamen individuelt eller i par.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Gruppe/Individuell (1 - 2)
  • Ingen hjelpemidler
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk