2MNK171-5 Norsk: Norsk litteratur med vekt på litteratur for barn og unge
- Emnekode2MNK171-5
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst, 2026 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Et utvalg på mellom 15 og 20 litterære verk for barn, ungdom og voksne fra ulike litterære epoker, der alle sjangrene er representert
- Barndomsforståelser i litteraturen
- Ulike teoridannelser og ulike teoretiske tilganger til litterære verk
- Litterær analyse og litteraturdidaktikk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hovedlinjene i norsk litteraturhistorie, med vekt på barne- og ungdomslitteraturhistorie
- har inngående kunnskap om barnelitteraturens egenart
- har spesialisert innsikt i sentrale forfatterskap, tematikker og sjangrer i litteratur for barn, ungdom og voksne
- har inngående kunnskap om relevant sjangerteori og forholdet mellom barne- og ungdomslitteratur og ulike medier
- har inngående kunnskap om litteraturdidaktikk og litteraturformidling
- har inngående kunnskap om ulike teoretiske og metodiske tilnærmingsmåter i litteraturforskning, samt relevante vitenskapsteoretiske perspektiver.
Studenten
- kan analysere litteratur basert på ulike teoretiske tilganger
- kan reflektere over litteraturens funksjoner og verdi for barn og unges ulike danningsprosesser
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i norskfagets litteraturundervisning
- kan bruke relevante estetiske teorier og metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid på litteraturfeltet
Studenten
- behersker norskfagets uttrykksformer og kan formidle faglig avansert forsknings- og utviklingsarbeid på begge målformer og muntlig til ulike målgrupper.
- har oversikt over og kan på avansert nivå kommunisere faglige problemstillinger knyttet til litteratur og litteraturundervisning i skolen
Undervisningen blir lagt opp i form av seminarundervisning, forelesninger og arbeid i grupper. Det kreves også individuelt arbeid. Aktiv deltakelse i undervisningen er en viktig del av studiet. Studentene skriver oppgaver og får respons. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.
- én individuell skriftlig innleveringsoppgave
- ett individuelt muntlig framlegg, individuelt eller i par
- 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
Begge målformer skal være representert i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 4 Dag(er) |
| 100% |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 virkedager over oppgitt emne, på norsk og på maksimalt 4000 ord (ikke medregnet overskrifter, innholdsfortegnelse og litteraturliste).
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet
Norwegian: Norwegian literature with emphasis on literature for children and youth