2MNK171-5 Norsk: Norsk litteratur med vekt på litteratur for barn og unge

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst, 2026 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Et utvalg på mellom 15 og 20 litterære verk for barn, ungdom og voksne fra ulike litterære epoker, der alle sjangrene er representert
  • Barndomsforståelser i litteraturen
  • Ulike teoridannelser og ulike teoretiske tilganger til litterære verk
  • Litterær analyse og litteraturdidaktikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hovedlinjene i norsk litteraturhistorie, med vekt på barne- og ungdomslitteraturhistorie
  • har inngående kunnskap om barnelitteraturens egenart
  • har spesialisert innsikt i sentrale forfatterskap, tematikker og sjangrer i litteratur for barn, ungdom og voksne
  • har inngående kunnskap om relevant sjangerteori og forholdet mellom barne- og ungdomslitteratur og ulike medier
  • har inngående kunnskap om litteraturdidaktikk og litteraturformidling
  • har inngående kunnskap om ulike teoretiske og metodiske tilnærmingsmåter i litteraturforskning, samt relevante vitenskapsteoretiske perspektiver.
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere litteratur basert på ulike teoretiske tilganger
  • kan reflektere over litteraturens funksjoner og verdi for barn og unges ulike danningsprosesser
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i norskfagets litteraturundervisning
  • kan bruke relevante estetiske teorier og metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid på litteraturfeltet
Generell kompetanse

Studenten

  • behersker norskfagets uttrykksformer og kan formidle faglig avansert forsknings- og utviklingsarbeid på begge målformer og muntlig til ulike målgrupper.
  • har oversikt over og kan på avansert nivå kommunisere faglige problemstillinger knyttet til litteratur og litteraturundervisning i skolen
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir lagt opp i form av seminarundervisning, forelesninger og arbeid i grupper. Det kreves også individuelt arbeid. Aktiv deltakelse i undervisningen er en viktig del av studiet. Studentene skriver oppgaver og får respons. Arbeidsformene er videre spesifisert i undervisningsplanen.

Arbeidskrav
  • én individuell skriftlig innleveringsoppgave
  • ett individuelt muntlig framlegg, individuelt eller i par
  • 80 % obligatorisk frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.

Begge målformer skal være representert i emnet. 

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 virkedager over oppgitt emne, på norsk og på maksimalt 4000 ord (ikke medregnet overskrifter, innholdsfortegnelse og litteraturliste).

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
4 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk