2MNF5101S-3 Naturfag 2, emne 3: Forskning på undervisning og læring i naturfag på trinn 5-10

    • Emnekode
      2MNF5101S-3
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101S-2 Naturfag 1, emne 2

Emnets innhold
  • Stjerners livsløp 
  • Big Bang-teorien 
  • Liv og dets utvikling (ursuppeteori og replikerende molekyler)
  • Blokkprogrammering og tekstbasert programmering 
  • Modellering av naturfaglige fenomener 
  • Tverrfaglig T&D-undervisning
  • Algoritmisk tenkning og programmering i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet
  • Forskningsmetodikk og forskningsetikk
  • Forskning på undervisning og læring i naturfag

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan store strukturer i universet dannes og kan gjøre rede for livsløpet til stjerner 
  • har kjennskap til teorier om universets og livets utvikling, og kan drøfte representasjoner knyttet til dette 
  • har kunnskap om algoritmisk tenkning og hvordan det kan anvendes i naturfagundervisningen
  • har innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier knyttet til skolens naturfag
  • har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom FoU-oppgaven i naturfag 
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke algoritmisk tenkning, modellering og programmering til å utforske naturfaglige modeller og problemstillinger 
  • kan legge til rette for utvikling av algoritmisk tankegang på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan tilrettelegge for tverrfaglig undervisning med fokus på teknologi på mellom- og ungdomstrinnet
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer og i skriftlige arbeider
  • kan kritisk analysere relevant naturfagdidaktisk forskningslitteratur og hvilken betydning denne kan ha for undervisning og elevers læring i naturfag
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen FoU-oppgave i naturfag og har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
  • kan på et forskningsmessig grunnlag analysere og formidle et sammensatt fagstoff i egen FoU-oppgave i naturfag
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av individuelt arbeid og gruppearbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne. 

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Inntil fem arbeidskrav, som presiseres i gjeldende undervisningsplan. Arbeidskravene kan både være knyttet til naturfaglige temaer og til FOU-oppgaven.
  • 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens digitale læringsplattform
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
24 Time(r)
  • Alle
40
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
60
Eksamen
  • Hjemmeeksamen over 24 timer (teller 40%)
  • FoU-oppgave (teller 60%)

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal være bestått. Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, samlingsbasert
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)