2MNF5101S-1 Naturfag 1, emne 1: Naturfag på mellomtrinnet
- Emnekode2MNF5101S-1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Utforskende og kreative arbeidsmåter
- Begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
- Praktisk arbeid, sikkerhet og befaringskompetanse
- Teknologi
- Partikkelmodellen
- Kjemiske reaksjoner
- Krefter
- Energi
- Cellen
- Arter og naturtyper
- Utvikling av liv på Jorda
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer for å forklare fysiske og kjemiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om energibevaring, energioverføring og energikvalitet i ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om bruk av krefter, arbeid og energi som grunnlag for elevers forståelse av utvalgte fysiske fenomener
- har kunnskap om ulike celletyper, deres oppbygning og hvorfor cellen betraktes som enheten for liv
- har kunnskap om utvalgte norske arter, deres systematiske inndeling og levesteder, og elevers begynnende økologiforståelse på mellomtrinnet
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellomtrinnet
- har kunnskap om progresjon i innlæringen av bærende idéer i naturfag
- har kunnskap om teknologi og hvordan legge til rette for undervisning om og med teknologi
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
- kan planlegge og reflektere over undervisning på mellomtrinnet
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å legge vekt på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Studiet består av individuelt arbeid, ekskursjoner, lærerledet undervisning, veiledning og praktisk arbeid ute og inne.
Praksis
Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.
Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.
- Inntil fem arbeidskrav, som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer.
- 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert.
- Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens digitale læringsplattform
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
Individuell skriftlig fem timers eksamen
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.