Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

2MNF5101-7 Naturfag: Autentisk naturvitenskapelig forskning i skolen

    • Emnekode
      2MNF5101-7
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: 2MNF5101-6 Naturfag emne 6

Emnets innhold
  • Naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
  • Naturvitenskapelig forskning i det moderne samfunnet (hvor foregår forskningen? hvem forsker, rammefaktorer? hva forskes det på? Hvilken relevans har forskningen for samfunnet, økonomi og etikk og natur?)
  • Å ta autentisk naturvitenskapelig forskning inn i klasserommet på mellom- og ungdomstrinnet
  • Læringsprogresjoner i naturfag
  • Evolusjon, biologisk mangfold samt gen og bioteknologi: Status i forskning og anvendelse i klasserommet
  • Klimamodeller: Status i forskning og anvendelse i klasserommet

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva som kjennetegner naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
  • har inngående kunnskaper om og kan reflektere over naturvitenskapelig forsknings rolle i samfunnet
  • har kunnskap om hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
  • har inngående kunnskap om læringsprogresjoner i naturfag, med spesielt vekt på biologisk mangfold, evolusjon og kunnskap om klima
  • har inngående kunnskap om klimaforskning og forskning i gen- og bioteknologi
  • har inngående kunnskap om hvordan elevene kan utvikle kritisk tenkning knyttet til naturvitenskapelig forskning

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre utforskende undervisning i nærmiljøet gjennom hvordan elevene kan bidra inn i autentisk forskning gjennom innhenting av for eksempel forskningsdata
  • kan kritisk reflektere over hvordan naturvitenskapens egenart kan bringes inn i klasserommet
  • kan anvende relevant kunnskap om og relevante metoder fra aktuell naturvitenskapelig forskning i undervisningen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over fag og yrkesetiske utfordringer i naturfag
  • kan bidra til å utvikle naturfaget videre, og utvikle nye ideer til metoder, tilnærmingsmåter i undervisningen 

 

Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Selvstudium

Praksis

Praksisstudiet er en integrert del av fagene som inngår i utdanningen. Alle fag i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler identitet som lærer. Det skal være nær kopling mellom innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningsfagene og praksisstudiet. Veiledning og vurdering av studenter i praksisstudiet er et felles ansvarsområde for faglærerne i grunnskolelærerutdanningene, praksislærer og rektor.

Studentene skal utføre oppgaver i praksisperioden i henhold til undervisningsplanen og delta på profesjonsseminar på høgskolen.

Obligatoriske aktiviteter
  • Rapport med referanse til naturvitenskapelige forskning og hvordan perspektiver fra dette kan brukes i naturfagundervisningen
  • Deltagelse i diskusjonsforum og nettstøtte på høgskolens læringsplattform
  • 75 % obligatorisk deltagelse i undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Eksamen

Hjemmeeksamen over tre dager

Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter

Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
5-årig masterprogram i grunnskolelærerutdanning 5-10 trinn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)